alampauh

Monday, March 20, 2017

Susu Kambing I-Sihat Vachoc Plus 10 - Rasa yang pasti 'mengembekkkan...!!!

Assalamualaikum...


          Kepada mereka yang kenal aku, mungkin tahu yang aku ni memang 'NO, NO, NO' kepada kambing. Bukan aku tak suka kambing (kambing yang hidup ye), tapi aku memang tak makan daging kambing, dan produk-produk yang berasakan kambing...maksud aku produk yang untuk makan dan minum. Kalau yang sabun susu kambing tu ok lah.

          Apa sebabnya? Aku rasa sebab aku lebih kurang sama dengan semua orang yang tak suka makan kambing ataupun minum susu kambing....sebab utamanya adalah 
BAU YANG HAMIS.

         Oleh sebab tu aku tak pernah minum susu kambing. Daging kambing tu memang aku pernah cuba makan, tapi bila terasa HAMIS tu...hmmmm memang aku akan serahkan kat orang lain untuk habiskan...tekak memang tak tahan.

          Tapi disebabkan oleh banyak yang aku baca tentang kebaikkan susu kambing, aku memang teringin nak cuba minum. Ada satu produk I-Sihat, produk susu kambing. Apa yang paling menarik perhatian aku 'TANPA BAU HAMIS' tertera pada kotak. Hmmm... boleh percaya ke?

           Ada 3 variasi untuk produk susu kambing ni;

1. Susu Kambing Asli
2. Susu Kambing Vachoc Plus 10
3. Premium Berry


Susu Kambing Vachoc Plus 10

          Aku ambil keputusan nak cuba yang Susu Kambing Vachoc Plus 10. Apa VACHOC tu? pelik je bunyinya kan...hahahaha... VACHOC tu hasil gabungan VANILLA + CHOCOLATE. Aku tak berani nak cuba yang asli. Takut tak terminum. Ye la biar aku cuba yang berperisa ni skit...dapat la 'cover' bau kambing (perasaan was-was masih ada).



          Sebelum aku cerita macam mana rasanya susu kambing I-Sihat ni, meh kita tengok apa kebaikkan dan kelebihan susu kambing I-Sihat ni. Jap nak baca-baca sikit...hmmm...



KEISTIMEWAAN I-SIHAT VACHOC PLUS 10
  • Kombinasi DUA RASA coklat dan vanilla yang unik dan sangat sedap
  • Diformulasikan dengan 10 makanan sunnah  terbaik seperti BUAH DELIMA, ZAITUN, TIIN,                    KURMA, KISMIS, BADAM, SAFFRON, HABBATUS SAUDA, MANNA dan GINKGO BILOBA.
  • Diperkaya dengan nutrisi penting
  • 100% Organik
  • Tanpa bau hamis
  • Tanpa campuran susu skim atau susu lembu
  • Tanpa mineral sintetik
  • Bebas dari bahan GMO (Genetically Modified Organism)
  • Tiada krimer tenusu

PRODUK DIPERCAYAI
  • Dijamin halal (JAKIM/(S)/(22.00)/492/2/1 069-11/2012)
  • Produk keluaran muslim bumiputera
  • Diproses di kilang yang telah memenuhi syarat bagi pensijilan KKM & MESTI
  • Diuji secara klinikal oleh dua lab yang telah mendapat akreditasi oleh Skim Akreditasi Makmal                Malaysia (SAMM)

          WOW.. aku paling teruja bila baca tentang bahan organik dan ekstrak 10 makanan sunnah tu. Ye la bahan makanan yang dapat pengiktirafan 'organik' ni memang terjamin kualiti dia. Susu ni pun selamat untuk ibu mengandung dan bayi (6 bulan ke atas).

10 dalam 1 kau...mabeles
keistimewaan i-Sihat
KHASIAT SUSU KAMBING

  • Meningkatkan kesihatan dalaman dan luaran.
  • Baik untuk sistem penghadaman dan usus.
  • Bersifat alkali dan tidak menyebabkan alahan.
  • Meningkatkan daya ingatan dan kecerdasan minda.
  • Menguatkan daya ketahanan seperti tulang, gigi, otot, sel kulit, saraf dan sistem imunisasi tubuh badan./

          Ok, macam mana nak bancuh? hehehe senang je lah...macam tak pernah bancuh air kan... tapi ada je panduan macam mana nak bancuh. Untuk susu kambing I-Sihat ni digalakkan untuk menggunakan air suam je, kerana untuk mengekalkan khasiat dan nutrisi dalam susu ni. Kalau air mendidih nanti kurang khasiatnya. 200ml air untuk 4 skop susu ataupun 1 sachet. Disarankan untuk minum pada waktu pagi dan sebelum tidur. 

Tip dari aku : bancuh ikut selera masing-masing je. Bagi yang suka pekat tu, kurangkan air ataupun lebihkan susu kambing I-Sihat. 

          Dah panjang lebar bercerita, abih tu macam mana pula dengan rasanya? Haaa... aku dah minum..mula-mula aku rasa pelik sikit. Pasai apa rasa coklat dia lain...aku terlupa ni vanilla coklat lah..patut rasa lain sikit. Aku dapat minum sampai habis dan memang TAK ADA BAU HAMIS. Lega aku dah jumpa susu kambing yang tak berbau hamis. Rasa memang sedap.... memang boleh membuatkan korang mengembek macam kambing lah...hahahaha...dan aku rasa budak-budak pun mesti suka.
Apa kata korang pula cuba sendiri...Tak kenal maka tak cinta orang kata..



Oh ya lupa pula kan...harga dan mana nak dapat susu ni?
Butiran adalah seperti dalam gambar di bawah ni;


Harga seperti yang tertera kat gambar
Kat Koperasi Darul Syifa Bangi pun ada...

Dan susu kambing i-Sihat ni pun makin mendapat perhatian orang ramai. Bukan tu saja, baru-baru ni pun i-Sihat ada keluar kat TV Alhijrah... hurmmmm kelas kan..ye la bukan calang-calang produk yang boleh masuk tv kan...

Segmen i-Sihat di TV Alhijrah
...bersama Farah Fauzana dan Azida


Jom tengok-tengok sekitar galeri i-Sihat

Mell dari Sakura band...
Otai Nash
adik comey...minum susu kambing juga eh? yup baby pun boleh minum..
pilih yang mana satu...errr susu tu tau, bukan orang..
Premium berry lelaki pun boleh minum tau...peloles nanti

.
.
.

.

Dan aku juga dah rasa yang Premium Berry tu...
memang sedap..buka je dah bau harum beri..


Ye aku dah rasa....memang MENGEMBEKKANN....




Aku dah cuba... memang sedap... cubalah rasa...memang tak mengecewakan...



untuk lebih lanjut boleh lah lawati laman di bawah ni;

ataupun hubungi
019-2020911


Sunday, March 19, 2017

Aku rasa macam duyung...

Assalamualaikum...

          Haaa...pernah tak rasa macam ikan duyung? Eh ikan duyung laki pun ada lah... jangan ingat ikan duyung tu semua pompuan je...kalau tak dak duyung laki, cam mana spesis duyung nak membiak kan? hahahaha melawak jer..

          OK lah...aku nak ceritakan adalah pengalaman meneyertai kelas renang bersama rakan-rakan Kelab Blogger Ben Ashaari. Kelas renang ni dikendalikan oleh Swimrush Swimming Academy. Pasal tenaga pengajar, jangan risau, semuanya bertauliah.

         Aku sebenarnya bolehlah berenang sikit-sikit. Tapi cara aku berenang memang tak betul lah. Sebab apa? Ni semua sebab aku fobia skit nak masukkan kepala kedalam air...kalau berenang pun mendongak je. Ada lah kisah sikit sebab apa aku takut. Dulu masa zaman kecil-kecil pernah tenggelam dalam BAN ( tali air). Selamat masa tu tak panik sangat...berjalan kat dasar ban cari tebing dan capai rumput untuk naik balik...sejak ari tu aku memang fobia sikit masukkan kepala dalam air.


Kelas hari tu terbahagi kepada 3 kumpulan;
1. kumpulan kanak-kanak
2. Kumpulan Wanita
3. Kumpulan Lelaki

          Haaa.. ok lah kan. Cikgu yang ngajar pun ok. Kumpulan lelaki yang mengajar ialah 'coach' Hazman. Kumpulan wanita, coachnya juga wanita ye, jadi tak lah segan sangatkan. Kumpulan ni tak ramai, 5 orang je. Jadi senang la coach nak bagi tunjuk ajar. Rasanya yang 'dewasa' ni lagi susah nak ngajar kot...hahahaha

          Aktiviti pertama haruslah berendamkan...hahaha nak berenang kenalah masuk kolam berendam. Mula-mula coach ajar teknik pernafasan dulu. Aku bab ni memang 'fail'.  Memang nafas pendek, tambah pula kena hembus nafas dalam air. Teknik ni buat secara berperingkat. Mula-mula masukkan hidung dalam air dan hembus nafas (melalui hidung ye bukan mulut). Silibus ni dinamakan sebagai Teknik Bubble. Lepas tu, tenggelam kan kepala dan seterusnya masuk sedalam yang boleh. Kalau boleh sampai dasar kolam. Aktiviti ni akulah yang paling cepat timbul ambil nafas. Tapi lama-lama tu boleh la cecah dasar kolam.
jom kita main-main bubble..
          Kemudian belajar backfloat pula. Yang ni aku ok je sebab kepala ke atas...so kurang fobia. Silibus niaku berjaya dengan cemerlang...hahahaha perasan. Sebenarnya backfloat ni penting, sebab teknik ni dapat membantu perenang untuk berehat. Ye la macam tidur atas tilam air je...
backfloat
           Seterusnya kita ber'kayuh' kaki ye, aktiviti ni namanya 'kicking'...kalau berenang kaki tu kena lah jadi macam paddle kan. fungsinya adalah untuk badan kita terapung ketika berenang. Kicking ni pun fungsinya untuk kita bergerak dan terapung...lepas dan pandai kicking ni barulah ke aktiviti seterusnya iaitu...'Glide/Rocket'.. glide ni macam mana...ha tengok video kat bawah ni..


           Dan bila sampai bab untuk teknik menggunakan tangan dan bernafas....yang ni memang susah bagi aku sebab aku slalu berenang kepala mendongak, tak masuk dalam air. Untuk teknik yang betul kepala kena masukkan ke dalam air dan ada cara untuk mengambil nafas. Aku memang kelam kabut bab ni...mana nak tahan nafas...nak kuakkan tangan...kaki dok kayuh...sampai masa nak ambil nafas...gulppp.... tertelan air.... huwaaaa

          Tapi jangan mengalah la...akhirnya boleh la berenang walaupun teknik masih tak sempurna...ye la baru satu kelas je kot... orang kata apa tu.."practice make perfect".

           Dan silibus yang terakhir adalah 'diving'/menyelam. Fuhhhh yang ni memang mencabar... selamat silibus terakhir...masa ni dah tak takut sangat dah nak masuk dalam air...maksud aku selam. Dan apa yang lebih menarik ada alat-alat bantuan pelajaran....eh macam kat sekolah kan... ye la... kena selam untuk ambil objek kat dasar kolam...sekurang-kurangnya ada objektif bila menyelam tu..dan kita pun usaha lebih nak ambil objek tu..

          Sejujurnya aku sangat suka kelas nih... kelas renang buat pertama kali aku sertai. Banyak teknik-teknik yang betul aku pelajari. Kelas budak-budak tu jangan kira lah...daripada takut awalnya....akhirnya terjun kolam dengan yakin jer... aku pulak jadi kagum menengoknya. Harap-harap dapat lagi peluang untuk kelas-kelas renang lepas...


PAKEJ KELAS RENANG
SWIMMING ACADEMY

2 pakej kelas yang ditawarkan Swimrush Swimming Academy iaitu;

Group Class
Private Class


          Macam mana dengan lokasi?
Lokasi kelas adalah mengikut kehendak pelanggan.
Fleksibel
Kalau rumah ada kolam renang, buat je dekat kolam tu.
kalau ada kolam renang yang berdekatan, tenaga pengajar akan ke lokasi tersebut.
Kalau tak de, boleh je ke tempat diaorang di Taman Kosas, Ampang
Masa pun ikut kelapangan pelanggan

untuk maklumat lanjut boleh la lawati laman-laman dibawah;

Swimrush Swimming Academy
web: www.swimrush.wordpress.com

KELENGKAPAN RENANG


           Pada hari tu, peralatan pembelajaran kitaorang di taja oleh Moonaz Swimming Attire.
Aku pun rasa macam nak cari baju renang satu. Selalu pergi berenang pakai t-shirt cotton biasa je. Macam tak sesuai lah kalau nak ke kolam renang awam. Kita kena lah ikut peraturankan...jangan nak menyusahkan orang...Susah jumpa baju renang tangan panjang untuk lelaki ni...takmo sunburn..hehehehe.. nanti nak pergi lihat-lihat apa yang ada kat Moonaz. Kat mana Moonaz ni?
Tempat-tempat jualan Moonaz ni ada di sini;

1. HQ lorongg Abdullah Jalan kebun.
2. Giant Seksyen 13 Shah Alam
3. M3Mall Gombak.
4. Alamanda Putrajaya
5. Plaza Angsana Johor Bharu

OK, Giant dan Alamanda tu menarik sebab dekat dengan rumah aku...eh Jalan Kebun pun ada..menarik nih

dan untuk lebih lanjut, boleh lawati laman-laman ni;

Moonaz Swimming Attire
Web: www.moonaz.com.my


OKlah, sekarang  mari kita tengok gambar-gambar sekitar kelas renang ari tu;
Orang kata gambar lebih banyak cerita....

group photo

duyung yang terdampar...

warm-up dulu sebelum kesejukkan masuk kolam

orang ngajar berenang...bukan menari Raji weiii

bila cikgu tak nampak...

'water confidence'

ni acara paling aku suka...

kelas kanak-kanak
 
kelas mak-mak...eh wanita

jenuh layan kerenah budak-budak tu kan

Another group photo before 'tamat'
AND
.
.
.
.
.
.
PIC OF THE DAY
aksi merangka si duyung..ke dugong nih?
Tengok gambar ni..ha..kalau dah boleh merangkak dalam air macam tu kiranya memang dah terbaik sangatlah kelas ni kan... betullah aku kata terasa macam duyung...er ke dugong??