alampauh

Tuesday, November 21, 2017

Tanah Aina Fahad : Tenang bercuti di sini...

Assalamualaikum / Salam Sejahtera

'Journey of love, back to nature'

           Alhamdulillah minggu dapat sekali lagi mengikuti kembara KBBA9. Kali ni team KBBA9 berpeluang untuk merasai pengalaman 'Glamping' di Tanah Aina Fahad. Tanah Aina Fahad terletak di daerah Raub, Pahang dan mengambil kira-kira 2 jam 30 minit dari Kuala Lumpur. Setibanya di sana, kita akan disambut oleh desiran bunyi air Sungai Dong yang sangat menenangkan, sesuai dengan konsep resort ini iaitu 'Journey of love, Back to nature'.

sila cari khemah masing-masing...

          Percutian singkat hujung minggu ataupun istilah omputehnya 'weekend gateaway' sangat popular sekarang dikalangan warga kota. Tanah Aina ni merupakan satu destinasi yang sangat bertepatan dengan konsep tersebut. Kali ni pun team KBBA9 pergi dengan tujuan percutian singkat dan santai. Menghabiskan hujung minggu berehat bersama kawan-kawan, menikmati suasana tenang alam semula jadi dan aktiviti minima. Namun fokus utamanya adalah satu percutian yang dapat 'menyegarkan' kembali minda..

           Seramai 8 orang blogger telah menyertai kembara kali ni,4 lelaki dan 4 perempuan. setelah lebih kurang 3 jam perjalanan (berhenti makan dan sebagainya) kami tiba di Tanah Aina Fahad lebih kurang pada pukul 11.30 pagi. Kami disambut oleh Mr Shiva ( staf yang berasal dari Nepal). Layanan yang diberikan memang sangat baik. Setelah diberikan khemah masing-masing, kami berehat sebentar untuk melepaskan lelah perjalanan.

          Pada pukul 12.30, kami dihidangkan makanan tengahari yang lazat. Makanan dihidangkan secara buffet di dewan makan yang menarik. Konsep 'open air' memang sangat bertepatan, kita dapat mendengar bunyi air Sungai Dong yang memang betul-betul berada besebelahan dengan tapak khemah. Sambil menikmati hidangan tengahari kita dapat melihat kehijauan alam disekeliling.

kita jamu selera dulu..
          Pukul 2.30 petang aktiviti 'perasmian' kami di sini ialah jungle trekking. Dah lama juga aku tak exercise ni... takut juga kalau pancit. Dijangkakan aktiviti ni akan mengambil masa lebih kurang dalam 2 jam. Ok, 2 jam.. jalan lambat-lambat ok kot...hahahaha... Aku sangkakan trek yang ok-ok je, jalan dalam hutan je.. tapi, ada juga kena kawasan-kawasan yang kena hiking...huhuhu.. tap alhamdulillah stamina aku masih cukup lagi walaupun lama tak exercise.. Tapi ada juga la yang pancit...hehehehe... dan tak lupa serangan pacat.

permulaan...
mencabar juga la...

hiking pula..
Mujur lepas gak lalu bawah dahan pokok ni..
berehat sebentar melepaskan lelah... ada yang pancit..

          Akhirnya setelah 2 jam meredah hutan dan panjat-panjat sikit, kami pun sampai kembali ke kawasan resort. Tapi kena menyeberangi sungai dulu... ni part yang paling aku nantikan. Aku memang suka mandi sungai. Tambahan pula air Sungai Dong ni memang sangat jernih dan tersangatlah sejuk. Tapi sebelum tu, aktiviti membuang pacat yang dah buat kitaorang ni macam buffet je...banyak siotttt!!! dan seterusnya aktiviti berendam dalam sungai...air sungai sejuk dan arus agak kuat, aku cuba berenang menentang arus...dan pada percubaan terakhir, amek ko kaki krem...padan muka...hahahaha..

sebelum sampai tapak perkhemahan, kena seberang sungai...sejuk weiiii
semua dah selamat seberang..

          Tetapi jangan ingat aktiviti berendam dan berenang kami habis setakat tu saja. Kami sambung mandi di kolam yang ada di kawasan khemah pula.. hahahaha...dah macam budak-budak jumpa air dah semua... main bola tampar, lumba berenang dan macam-macam lagi. Sekali-sekala jadi budak-budak seronok juga kan...release tension. Sumber air kolam tu pun dari sungai juga, jadi memang sejuk sangat, dan sekali lagi kaki aku krem, kali ni belah kiri pula...huhuhu... tapi yang penting bagi aku, kami gembira.
walaupun kolam, tapi air dari sungai...menggigil
sekali-sekala jadi budak-budak...

          Makan malam kami dihidangkan dengan makanan ala-ala BBQ. Apa yang boleh aku katakan makanan di sini memang tak mengecewakan... sedap. Suasana malam di sini juga menarik dengan lampu yang menerangi kawasan resort dan bunyi serangga waktu malam, tenang je rasa. Selepas tu kami melawat sekitar resort untuk melihat suasana malam di sini dan aktiviti lepas tu adalah campfire. 

          Dah lama tak buat campfire ni, mujurlah bukan kami kena cari kayu api...hehehe..semuanya di sediakan.. kami cuma pi lepak tepi api je...lepas tu ada acara spontan, mula kami main sambung perkataan berdasarkan huruf terakhir...dan pemenangnya ialah Firr. Lepas tu satu ada satu lagi game, setiap kumpulan kena teka perkataan yang diberikan oleh pihak lawan.. alah main bahasa isyarat tu..dapat perkataan, buat bahasa isyarat dan ahli kumpulan teka. Lucu juga main ni bila perkataan yang dapat tu memang tak terpikir macam mana nak buat...tetiba boleh blurrr... hahahaha.. tapi seronok. Lepas tu kami cuma lepak-lepak, berbual sebelum masuk ke khemah masing-masing untuk tidur. Letak kepala kat bantal sekejap je, terus tertidur... selesa sangat.

Terima kasih Mr Shiva, tolong nyalakan unggun api untuk campfire
besar ooo unggun api dia..
bersedia untuk acara malam..
Teka jangan tak teka..
          Keesokkan harinya cuma bersantai-santai kat resort ni je. Kami dibawa oleh Mr. Shiva melawat bilik-bilik yang ada di resort ni. Kami dibawa melawat sampai kebahagian dapur resort. Memang bersih tempat-tempat kat resort ni walaupun  tempat untuk memasak BBQ dan juga dapur. Melihat dari kebersihan dapurnya, memang aku sangat yakin dengan kebersihan makanan yang dihidangkan kepada kami sepanjang berada di sini.

Penginapan

          Mungkin ramai yang dah mengetahui konsep Glamping ni, tetapi bagi yang belum tahu, glamping ni merupakan konsep perkhemahan yang selesa ( ada katil, kipas angin dan juga bekalan elektrik - sangat sesuai untuk blogger). Ianya sangat sesuai untuk warga kota yang ingin melepaskan diri dari kesibukan kotaraya dan merasai sedikit 'rasa' berkhemah tetapi masih dilengkapi dengan kemudahan yang selesa... boleh dikatakan glamping ni merupakan konsep perkhemahan yang sangat santai... tak perlu pening-pening kepala nak pasang khemah, unggun api dan sebagainya ( semuanya sudah tersedia rapi).

Glamping.. selesa dan ringkas
khemah 'single'
          Khemah-khemah glamping terdapat sebanyak 31 buah kesemuanya merangkumi 22 single, 6 queen  dan 3 king. Ianya adalah berdasarkan saiz katil yang terdapat dalam khemah. Untuk khemah single, terdapat 4 katil bujang dalam satu khemah. Walaupun ada 4, susunatur katil masing memberikan ruang privasi untuk setiap individu.

khemah 'queen'
          Selain dari khemah-khemah glamping yang terdapat di sini, ada juga bilik-bilik chalet yang terdapat di sini. Bilik-bilik chalet seperti Ambra, Ciku dan Belimbing sesuai untuk family kecil dan juga group kecil. Chalet ni boleh muat seramai 4 orang. Bilik air berada berasingan dari chalet, tapi dekat je...sebelah chalet je.

Belimbing, Ciku dan Ambra
Ruang dalam yang sangat selesa kan?..
Hiasan luar pun ringkas dan kemas
          Jika untuk mereka yang mempunyai family ataupun group yang agak ramai, boleh membuat pilihan samada nak menyewa beberapa buah chalet ataupun boleh menyewa bilik dorm yang mampu menampung seramai 10 orang. Ada satu bilik air dalam dorm dan satu lagi di luar dorm. Tapi jangan risau sebab banyak bilik air yang berdekatan chalet.

bilik dorm untuk 10 orang.. selesa
ruang depan dorm

Fasiliti

          Fasiliti yang terdapat disini juga sangat memuaskan. Dewan makan yang berkonsepkan 'open air', dewan utama yang agak luas, kemudahan bilik air/bilik mandi yang banyak, surau, buaian, kolam renang, parking dan banyak lagi. Kebersihan memang sangat baik terutamanya kebersihan tempat tidur dan juga bilik-bilik mandi. Itu memang menjadi perkara utama untuk para pengunjung. Kawasan persekitaran resort juga diselia dengan baik, tiada sampah sarap dan kemas. 

Bilik mandi..kemas dan bersih
Dewan makan yang berkonsepkan 'open air'
Dewan utama dan juga 'open air' surau di atasnya.
Dewan yang cukup luas untuk pelbagai aktiviti...
budak-budak mesti suka ni..
Titi gantung dan juga tempat untuk lepak
wakaf untuk bersantai

          Kunjungan aku ke Tanah Aina Fahad ni memberikan satu pengalaman yang sangat me. Satu tempat yang boleh curi-curi masa untuk pergi melepaskan penah lelah berkerja. Tempat percutian yang sangat berbaloi. Boleh saja datang dan menginap disini, releks dan rehat tanpa lain-lain aktiviti pun sudah cukup bagi ketenangan. Untuk mereka yang masih tercari-cari tempat untuk berehat dan bercuti... Tanah Aina fahad boleh masuk dalam check list anda..

Terima kasih Tanah Aina Fahad


          

Friday, November 17, 2017

Royal Belum : Dah sampai ke Belum?


Hutan hujan tertua, Royal Belum

          "Belum, belum, belummm..." itulah bunyi yang telah memberikan nama kepada hutan hujan yang tertua di dunia ini. Belum, adalah bunyi yang dihasilkan oleh belalang besar yang terdapat di dalam hutan ini. Berkeluasan kira-kira 290,000 hektar (aku pun tak tahu luas macam mana...mungkin ini keluasan yang orang kata saujana mata memandang..hehehe). Terletak di bahagian utara negeri Perak dan bersempadan dengan negara jiran Thailand. Di sini juga terdapat tasik buatan yang sangat besar dan kedalaman yang mencecah 200 meter (aku memang tak akan letak kaki dalam tasik ni la)...dikatakan  bertujuan untuk menyekat kemasukan komunis pada suatu ketika dahulu...

         Sesiapa yang selalu berulang -alik dari utara ke negeri pantai timur mesti tahu kat mana letaknya Hutan Belum ni. Dari lebuhraya, ketika melintasi jambatan, mesti akan terlihat 'ROYAL BELUM' di tepi jalan. Aku pun tak sangka dapat peluang untuk menyertai pegembaraan ke Hutan Belum ini, hutan dara yang sebahagian besarnya masih belum diterokai oleh manusia... menarikkan?... usia mencecah 130  juta tahun, lebih tua dari Hutan Amazon dan Congo.

Cari 'line' ke?

 'Royal Belum Excursion'

          Royal Belum Excursion ni aktiviti 'pengembaraan singkat' yang santai untuk menjelajah dan menikmati keindahan alam Belum ni. Jangka masa 'pengembaraan' ni ambil masa lebih kurang 7 jam. Tapi jangan risau, bukannya kita berjalan masuk hutan selama 7 jam (abam tak kuat ooo) tapi menjelajah dengan menaikki bot, tapi adalah sikit-sikit beberapa perhentian yang kita perlu ala-ala 'jungle trekking', tapi ok je... tak lah teruk sangat.

          Oh ya, kalau nak pergi ke Belum ni, pastikan anda membuat survey terlebih dahulu dan jangan pakai terjah je. Sebab apa? untuk masuk ke kawasan Hutan Belum ni kita perlu mendapatkan permit terlebih dahulu. kita perlu melapor diri di pos kawalan tentera. Tapi semua tu ejen yang uruskan, sebab tu perlu buat perancangan awal sikit sebab proses memdapatkan permit dan sebagainya. Lepas tu kita duduk dalam bot je...hehehehe

         Jeti Pulau Banding 
       Perjalanan bermula dari jeti Tasik Banding, tasik buatan yang sangat luas dan dalam... benda yang paling menarik perhatian aku selain rumah bot yang besar adalah ikan kaloi... banyak gila weh ikan kaloi dalam tasik ni... Jeti ni boleh dikatakan pintu masuk untuk ke Hutan Belum lah.. satu kumpulan untuk trip ni maksimum 10 orang... Selain dari kami berempat dari Kelab Blogger Ben Ashaari, ada lagi 2 orang dari Kuala Lumpur dan 4 orang pelangcong dari eropah.

Pengembaraan bermula...

Satu bot ni 10 orang je..

         Hentian Pertama
         Hentian pertama ni memang aku tak jangka, berhenti di kawasan di mana  penduduk tempatan/asli di sini mendapatkan bekalan harian. Tujuannya untuk memberi kesempatan untuk 'pengembara' membeli barangan untuk diberikan sebagai hadiah ataupun sumbangan ketika melawat kawasan perkampungan orang asli nanti... ( aku tinggal dompet kat bilik....huhuhu)


          Air Terjun Sungai Kooi
          Perjalanan diteruskan dengan perhentian seterusnya, Air terjunnnn!!! Memang aku suka sangat kalau pergi tempat yang ada air terjun ni. Sebelum sampai, trelebih dahulu kita perlu melaporkan diri di pos tentera sebelum masuk ke dalam kawasan hutan Belum. Dalam perjalanan merentasi tasik tu, kita dapat melihat keindahan alam semula jadi yang menakjubkan. Memang terasa tenang je... sesekali bot akan berhenti ditempat-tempat dimana bintang liar selalu kelihatan... hari tu dapat lah tengok kijang, burung helang, enggang dan bebrapa lagi spesis hidupan liar yang ada di sini. 
          Untuk sampai ke air terjun Sungai Kooi, kita perlu merentas denai hutan lebih kurang dalam 20 minit pergi dan balik. Trek dia tak teruk sangat, ok je, mendaki ada la sikit-sikit. Sepanjang perjalanan kita boleh lihat flora dan fauna yang jarang atau tak pernah kita lihat sebelum ni...dan bila sampai je ke kawasan air terjun, fuhhhh.. memang satu pemandangan yang sangat cantik. Air terjun tu tinggi woooo...memang berbaloi-baloi sangat perjalanan ni.  

Tempat wajib bergambar nih..

Hero² kembara KBBA...

Nampak tak lembaga kat situ?

          Perkampungan Orang Asli
          Kampung Aman Dama salah satu kampung orang asli yang terdapat di sini. Modus pengangkutan utama di sini adalah bot ataupun sampan selain berjalan kaki lah. Untuk ke kampung ni memang hanya melalui bot. Apa yang menarik kat kampung ni guna tenaga solar tau...jangan main-main, advance ok! Kepada yang melawat ke sini, sumbangan adalah digalakkan kerana kemudahan di sini sangat terbatas dan hanya boleh menggunakan bot.

Next top model? Siapa tahu kan?

          Air Terjun Sungai Ruok
         Selepas berhenti sekejap untuk rehat dan makan tengahari (makanan tengahari termasuk dapat pakej), kami seterusnya menuju ke Sungai Ruok. Satu lagi air terjun yang terdapat di sini. Tapi apa yang lebih menarik kat air terjun ni terdapat banyak ikan.. macam kolam ikan dah. Memang sudah dibekalkan makanan ikan, kalau ikan ni, aku kategorikan semuanya sebagai 'ikan'..jangan nak tanya jenis ikan apa kat aku...aku tak kenal...hahahaha
          Perjalanan dari bot ke sini lebih kurang dalam 30 minit. Perjalanan memang sangat menarik dan terdapat juga air-air terjun mini sepanjang perjalanan. Tapi harap berhati-hati kerana ada laluan yang sedikit licin terutama selepas hujan.  Sampai je dikawasan air terjun, aku memang nak terjun je... penat berjalan seharian. Masa untuk segarkan badan... fuhhhh air dia memang sejuk....

Seronok wei, penuh ikan dalam tu...

          Rafflesia
          Selesai mandi sungai, hentian seterusnya misi mencari bunga terbesar di dunia, rafflesia. Salah satu spesis yang ada di hutan Belum ini ialah Azlani sempena nama Sultan Azlan Shah. Sayangnya masa kami pergi bukan masa rafflesia mengembang. Masa tu bungan rafflesia yang ada hanya pada peringkat 'kobis'... musim untuk rafflesia kembang pun tak dapat dijangkakan kerana bunga ni sangat sensitif, tak boleh disentuh, kalau sentuh dengan tangan putik-putik bunga akan mati. Jadi hanya mereka yang bernasib baik sahaja berpeluang untuk melihat rafflesia yang kembang.

Dalam fasa 'kobis' lagi..

Antara khazanah bernilai...

         Jadi kembara KBBA ke Belum memang sangat berbaloi-baloi. Bagi pencinta alam semulajadi memang wajib pergi ke sini. Hutan tua yang belum diteroka. Khazanah alam yang masih belum terusik. 

Sunday, October 29, 2017

Dusun dalam bandar - Taman Warisan Pertanian, Putrajaya

Assalamualaikum...


          Siapa tahu Taman Warisan Pertanian, Putrajaya? Aku sendiri pun baru tahu wujudnya tempat ni kat area sini. Walaupun boleh dikatakan selalu gak la aku ke Putrajaya ni, tapi ini lah kali pertama aku ke sini. Tak sangka la plak aku yang kat sini ada dusun..dusun dalam bandar.

          Rupanya banyak juga aktiviti yang boleh di lakukan disini. Kami tiba di Taman Warisan Pertanian ni lebih kurang dalam pukul 10 pagi. Waktu lawatan ke taman ini adalah dari pukul 9 sehingga 5 petang. Dinasihat untuk anda datang melawat pada waktu pagi kerana matahari belum terik.

           Kat sini boleh berjalan dikawasan dusun ataupun naik buggy (rm25 per buggy). Banyak pokok-pokok kayu tempatan yang terdapat di dalam dusun ni. Antaranya pokok rambutan, durian, petai dan macam2 lagi lah. 

Ni buah apa?

        Antara aktiviti yang paling menarik adalah acara menangkap keli dalam bendang (sawah padi). Ada mini plot sawah kat sini. Aku berpeluang untuk menangkap ikan keli ni. Dah lama benar aku tak berkubang dalam bendang ni.. Pengalaman yang menarik kalau budak2 bandar yang tak pernah masuk bendang ni kan.. Memang mencabar ooo nak tangkap ikan dalam lumpur ni..jenuh.

Main lumpur, cari keli...
Gagau jangan tak gagau..

          Selepas tu kami meneruskan meneroka dusun Taman Warisan ni. Sepanjang perjalanan pelbagai jenis pokok yang diperkenalkan kepada kami. Ada diantaranya yang aku memang dah tahu seperti pokok asam gelugor, koko, rambutan, petai dan lain-lain. Tapi ada juga pokok yang aku baru tahu seperti pokok kopi arabica dan paling menarik pokok beruas (sebelum ni tahu nama je)..

Lama tak tengok pokok koko nih..

Buah beruas..1st time aku tengok buah ni.


          Perjalanan diteruskan dan kami tiba di kawasan pokok getah. Di sini kami ditunjukkan cara-cara untuk menoreh getah dan juga cara pemprosesan getah dari susu getah. Banyak juga prosesnya.. (Toreh-beku-gelek-salai) sebelum dihantar ke kilang. Kemudian kami dijamu dengan hidangan buah-buahan tempatan. Memang kegemaran aku makan buah ni. Tambahan pula segar dari dusun kan...

          Lawatan diteruskan dengan melawat tempat penternakan kelulut. Ini kali pertama aku melawat tempat ternak kelulut. Dulu aku selalu tengok kelulut yang buat sarang kat rumah pak sedara aku je.. Masa tu tak tahu pun kelulut ada madu. Madu kelulut ni berkhasiat rupanya. Harganya dipasaran pun boleh tahan. Warna dan rasanya mengikut apa yang kelulut tu makan ye (bunga)..jadi ada macam2 warna dan rasanya ye.


           Jadi memang sangat berbaloi kalau nak bawa keluarga ataupun kawan-kawan dari negara luar melawat Taman Warisan Pertanian ni. Banyak benda yang boleh diperlajari dan diperhati disini. Sangat berbaloi.. Untuk info lanjut boleh lawati laman sesawang di bawah;

Www.floriaputrajaya.com.my

Harga tiket;
Warganegara Malaysia
Dewasa ; Rm8.50
Kanak² : rm 6.50

Untuk pelancong asing
Dewasa : rm 13.50
Kanak² : rm 9.50


Saturday, August 26, 2017

The Legend Resort Cherating - Hafiz's Firefly tour

Assalamualaikum / Salam sejahtera

Hari Pertama - Kelip-kelip / sesi suai kenal

          Bermula pengembaraan selama 3 hari, 2 malam di Legend Resort Cherating. Acara Family Day KBBA9 kali ini memang yang aku nanti-nantikan sebab aku ni memang jarang berjalan-jalan di pantai timur. Tentatif program yang telah disusun oleh pihak penganjur memang sangat menarik. Kebanyakkan aktiviti untuk family day ni merupakan yang pertama kali untuk aku.

Laluan perjalanan ke The Legend Resort, Cherating.

          Perjalanan bermula pada petang jumaat 18/08/2017. Perjalanan dari Kuala Lumpur mengambil masa lebih kurang 3 jam ( kalau banyak berhenti, mungkin 4 jam kot). Trip kali ni, aku menumpang kereta travel blogger terkenal, si Faizal Fredly dan kami sampai ke destinasi lebih kurang dalam pukul 6.00 petang (bertolak dari Puchung pukul 2.30 petang).

Terima kasih buat blogger femes ni sudi bagi tumpang...

           Oleh kerana hari kerja dan ramai yang mempunyai anak-anak yang masih bersekolah, ramai yang sampai agak lewat pada hari tersebut di sebabkan jarak perjalanan yang agak jauh dari KL. Aku sangat bersyukur kerana penganjur telah menukar program melepaskan anak penyu pada keesokkan harinya kerana hendak memberi peluang semua peserta merasai pengalaman yang sangat mengujakan ini (tq tq tq En. Meor). Pada mulanya program ini hanya kepada peserta yang dapat tiba awal pada hari tersebut sahaja.

Kelip-kelip Sungai Cherating

          Acara pada malam pertama adalah melihat kelip-kelip di Sungai Cherating. Ramai yang masih tidak tahu terdapat kawasan hidupan kelip-kelip di sini. Ada rakan sekerja aku yang berasal dari Kuantan, sanggup ke Kuala Selangor untuk melihat kelip-kelip. Bagi aku pula, ini merupakan pengalaman pertama aku melihat kelip-kelip... hmmm kalau kat kampung dulu, ada juga kelip-kelip yang tersesat masuk rumah.. tapi saiz berbeza dengan yang ada di Sungai Cherating ni. Ada yang kata itu kunang-kunang.. tak sama eh kunang-kunang dan kelip-kelip?.. dan aku takut dengan kelip-kelip/kunang-kunang tu masa kecil dulu sebab ada yang cakap kelip-kelip tu sebenarnya 'kuku hantu'... huhuhu

naik bas dalam 10-15 minit je...

Jom tengok kelip-kelip...

          Perjalanan dari Legend Resort ke tempat untuk melihat kelip-kelip lebih kurang dalam 10 minit dengan menaiki bas ataupun kereta. Sampai di sana, kami telah diberikan satu taklimat ringkas mengenai kelip-kelip yang terdapat di Sungai Cherating. Kelip-kelip di sini merupakan satu-satunya spesis non synchronous yang terdapat di dunia. Ini bermakna spesis kelip-kelip di sini memancarkan cahaya tidak serentak, berlainan dengan yang terdapat di Kuala Selangor dan tempat-tempat yang lain.
Inilah rupanya keli-kelip di Sg. Cherating, besar nyamuk je..

'Firefly whisperer'... bukan ghost whisperer tau...

          Selepas memdengar taklimat daripada En. Hafiz, yang telah mmengkaji kelip-kelip selama 5 tahun, baru aku tahu tujuan kelip-kelip ni memncarkan cahaya, antaranya adalah untuk;
                                                              *   berkomunikasi
                                                              *   Mencari pasangan/ mengawwan
                                                              *   amaran bahaya

         Habitat kelip-kelip di sini sekitar 7 kilometer sepanjang Sungai Cherating. Kami semua dibawa menyusuri Sungai Cherating dengan menaiki bot yang mampu memuatkan seramai 15 - 18 penumpang. Semasa berada di kawasan habitat kelip-kelip kami tidak dibenarkan untuk mengeluarkan peralatan yang mempunyai cahaya kerana ini akan mengganggu suasana habitat kelip-kelip tersebut.

Semua tak sabar... bot boleh memuatkan sehingga 15 orang

          Sepanjang menyusuri hutan bakau tersebut, suasana sunyi dan kelam, hanya kedengaran bunyi enjin bot, memang sangat menyenangkan. Ianya satu suasana yang jarang dapat dinikmati. Memang seronok sesekali menikmati keindahan alam semula jadi begini.

menuruni tangga jeti.. hati-hati ye..

         Apa yang paling menarik, En Hafiz merupakan seorang 'firefly whisperer'. Kalau bagi sesiapa yang biasa menonton rancangan 'dog whisperer' mungkin dapat meneka apa itu 'firefly whisperer'. Selama kajiannya tentang kelip-kelip ini, En Hafiz telah mendapat kaedah untuk berkomunikasi dengan kelip-kelip di Sungai Cherating. Ini memang pengalaman yang sangat menarik apabila segerombolan kelip-kelip terbang ke arah bot bila En. Hafiz memancarkan cahaya mengikut ritma yang tertentu. Tapi semua ni tak dapat nak dirakamkan kerana kamera dan telefon tak dibenarkan. Jadi ni je gambar-gambar yang ada;

bergambar sebelum sesi taklimat kelip-kelip.. mat saleh kat belakang tu pun join sekali

geng-geng kaki celoteh dalam bot..ada je topik nak borak..

bergambar lagi...

dan lagi...

inilah ciri-ciri blogger yang bagus.. tepuk dahi En. Meor..

          Lebih kurang sejam kami menyusur Sungai Cherating melihat kelip-kelip, tiba masa untuk pulang ke Legend Resort untuk aktiviti selanjutnya... walaupun badan terasa penat tapi pengalaman memang sangat berharga.

Sesi suai kenal blogger baru

          Aktiviti kali ramai juga blogger-blogger baru yang baru 'join' Kelab Blogger Ben Ashaari (KBBA9). Makanya satu aktiviti  suai kenal pun diadakan... Aku ni memang paling segan ah bab-bab nak cakap depan orang  ramai ni.. tapi terpaksalah jugak kan.. Lagipun aktiviti macam ni barulah dapat merapatkan sikit silaturrahim tu..

        Selain blogger-blogger baru, ada juga blogger-blogger lain yang baru pertama kali aku berjumpa. ye lah, bukan semua ahli kelab KBBA9 ni menetap di KL. Merata ceruk ada, Kelantan, terengganu dan merata lagi. Jadi program-program macam ni, dapatlah kami bersua muka. Kalau tak sembang kat dalam group wassap je la,

          Selain daripada aktiviti suai kenal, juga diadakan acara penyampaian produk-produk daripada penaja program kali ni. Antara produk yang disampaikan adalah daripada Cosmoderm dan juga Zing + detergent film.

'ice-breaking' session

Otai sedang berucap...

amanat daripada Big Boss...
                    Selesai sesi suai kenal, semua beredar ke bilik masing-masing dan tak sabar untuk acara 'Day 2' Family day KBBA9 di Legend Resort, Cherating ni... 


tunggu ye untuk aktiviti-aktiviti menarik hari ke-2 pula... :)