alampauh

Thursday, October 20, 2016

Syoknya mandi di Air terjun Pelangi ( Rainbow Waterfall ), Sungai Lembing

         Nak cerita pasal aktivi masa kat Sungai Lembing, salah satu darinya adalah ke Air terjun Pelangi atau lebih dikenali dengan nama Rainbow Waterfall. Memang sangat-sangat teruja bila nak pergi ke rainbow watefall tu sebab dah lama tak mandi sungai. Tapi betoi ka ada pelangi kat situ? Aku memang tak pernah sampai lagi. Ni kali pertama nak pergi dan sebelum ni dok dengar-dengar cerita orang je.

        Pagi-pagi kami dah nak kena gerak sebab rainbow waterfall tu terletak agak jauh juga dari Xcape Resort, tempat penginapan kami. Kalau nak tengok pelangi kat air tejun tu memang kena gerak pagi sebab nak dapat masa yang tepat untuk pelangi muncul... mesti semua tahukan, pelangi terjadi kalau ada biasan air dan sinaran matahari. Jadi timing kena cantik kalau nak tengok pelangi ni. Kalau lewat sangat takut kedudukan matahari dah tak sesuai, nanti pelangi tak jadi plak.

           Lepas sarapan kat resort, kami pun bergerak ke air terjun. Nak ke sana kena naik 4 wheel drive (4WD), jauh kot...jenuh kalau nak jalan. Baru je beberapa minit bergerak, tetiba ada pula pokok tumbang. Adeh.. terpaksa lah tunggu pokok tu dialihkan dulu...hmmm... dan lepas tu alhamdulillah..perjalanan dengan 4WD berjalan lancar...tapi paham-paham sajalah kalau naik 4WD kat jalan hutan ni...ke kiri ke kanan..naik turun bukit la...bukan naik keta kat highway..

Laluan ke Rainbow waterfall...
Sementara lalu 'dibersihkan' dari pokok tumbang...kita snap-snap gambar dulu.. #blogger

        4WD ni hantar sampai kat satu tebing sungai je. Sampai situ je, sebab lepas tu untuk ke Rainbow Waterfall kena seberang sungai...tak ada titi...harung sungai...jadi kalau nak pergi situ disarankan bawa beg kalis air ye. 

cuba teka...dalam tak?

         Lepas harungi sungai, kena berjalan sejauh agak-agak dalam 2km untuk sampai ke air terjun. Ni kira macam mini jungle trekking and hiking. Aku suka sebab sambil jalan tu boleh tengok-tengok keindahan hutan ni. Bukan selalu nak masuk dalam hutan...dok KL masuk hutan batu je. Laluan agak senang sebab memang dah ada trek untuk ke air terjun. Bukan betul-betul redah hutan...sepanjang laluan tu pun ada mini air terjun yg menarik.

Laluan yang bersih..selamat untuk pengunjung
'Tali sokongan' bagi memudahkan perjalanan...
Antara 'mini air terjun' yang dapat dilihat sepanjang laluan..


          Bila nampak je Rainbow waterfall tu....Masha Allah...tingginya...masa tu memang tak sabar dah. dan bila betul-betul berada di kawasan air terjun tu...fuhhhh...seronoknya...hilang rasa letih jalan tadi..dan perkara pertama yang dibuat....CARI PELANGI...hahaha dah nama pun Rainbow Waterfall kan...mula-mula tu memang risau juga sebab langit macam mendung je..kalau mendung mana nak ada pelanginya. Tapi kami bernasib baik la sebab matahari cerah je lepas tu...jadi memang dapat tengok pelangi...dan pelangi memang banyak gila kat situ...

Masha Allah...indah ciptaan tuhan..
         Sebab apa pelangi banyak kat situ? Kedudukan air terjun yang mengadap matahari...tiupan angin yang kuat dan air terjun yang tinggi...Bila air tejun tu tinggi dan angin kuat, maka banyak la biasan / tempias...dan bila kena sinaran matahari......jeng jeng jeng...muncullah pelangi...hahahaha... kot mana tengok pun nampak pelangi...kadang-kadang nampak sampai 3 sekali...air sejuk dan berangin...pergh memang menggeletar weiii kalau bekalan lemak dalam badan tak mencukupi....hehehehe...nak cerita banyak pun tak guna, jom tengok gambar-gambar bawah ni...

Teruja sangat sebab memang banyak pelangi kat sini
Jejaka-jejaka KBBA9...
Nak pose kat sini memang kena tahan dengan curahan air...macam bomba dok semboq ayaq..
Kitaorg jenuh cari port kat belakang tu..dia senang-senang lepak depan...
En Boss pose ala-ala majalah mangga..muhahahaha merecik
Ni pose apa? patah hati...sebenarnya nak cover sejuk tu...
Lepas mandi dapat maggi dan milo panas....nikmattttnyaaa



Sesiapa yang datang ke Sungai Lembing ni, ambil la peluang ke sini...memang tak menghampakan...satu pengalaman yang sangat menarik.. kalau ada peluang nak pergi lagi lah... 

p/s :Gambar- gambar kredit kepada geng2 KBBA9 yang pergi Sg. Lembing...


3 comments:

  1. kalau singgah sungai lembing memang wajib ler pargi sini,
    cuaca cantik nampak pelangi,
    kalau tak cantik pun boleh mandi,
    bukan senang nak dapa air terjun macam nie.

    ReplyDelete
  2. memang best giler datang sini. terasa nak prgi lagi dan harap diberi kesempatan. huhu

    ReplyDelete