alampauh

Tuesday, October 11, 2016

Sungai Lembing : Xcape Resort, close to nature, Feels like home..

السلام عليكم Salam Sejahtera


Xcape Resort, Sungai Lembing, Kuantan- Pahang
                  Dah lama tak buat aktiviti 'outdoor' ni. Aku berkesempatan lagi sekali bersama rakan-rakan Kelab Blogger Ben Ashaari (KBBA9) menyertai aktivi kembara KBBA9 ni. Destinasi kali ni adalah Sungai Lembing, yang terletak di daerah Kuantan, Pahang

                    Sebelum ni aku memang tak tahu apa-apa pun pasal Sungai Lembing. Sebelum pergi tu, sebab teruja punya pasal, aku ada la buat research sikit-sikit. Rupanya Sungai Lembing adalah sebuah pekan lama yang membangun pada zaman 1860. Apa yang aku dapat tahu lagi, terdapat juga lombong bijih timah di sini. Selama ni aku ingat lombong-lombong bijih semua ni kat negeri Perak je...hehehe nampak sangat sejarah fail.

Ha, kalau mai sini, ada beberapa tempat yang best untuk dilawati, antaranya adalah;
                                             1. Air terjun Pelangi (Rainbow Waterfall)
                                             2. Bukit Panorama ( Panorama Hill)
                                             3. Muzium Sungai Lembing
                                             4. Terowong Lombong Bijih Timah
                                             5. Jambatan Gantung
                                             6. Kedai-kedai makan tempatan... hehehehe

                     Kembara kali ni 2 hari 1 malam je.. jadi pada sesiapa yang nak lari dari hiruk-pikuk kota metropolitan KL tu, memang satu destinasi yang ideal. Boleh buat aktiviti hujung minggu je..ok kan? tak payah ambil cuti. #dekatjer
Welcome to Xcape Resort, Sungai Lembing
                   Ok, sepanjang aktiviti ni kami menginap di Xcape Resort yang terletaknya di tengah-tengah hutan simpan. Kalau nak ke Xcape Resort kena naik 4x4. Jaraknya kira-kira 30 minit dari pekan Sungai Lembing. Jalan memang tak boleh nak masuk dengan kereta biasa sebab tak rata dan berbatu-batu..siap kena lintas sungai lagi. Tapi aku tabik la kat Ayue dan Jean sebab ke Xcape Resort tu dengan skuter jer.

Tabik la dengan makluk 2 orang ni...skuter tau skuter, bukan scrambler..
Be human, not robot...back to your nature dude
             Semasa naik 4x4, sambil tengok-tengok keindahan alam semulajadi kan..kiri kanan hutan...dan biasalah kalau dah blogger tu...mesti akan check signal...nak update ko..tapi paham-paham je lah kalau masuk hutan...memang tak dak signal lah...kepada sesiapa yang nak pergi, bersedia menjalani hidup tanpa internet ye...dan memang itu tujuannya.

                    Dan bila sampai kat Xcape Resort tu... Mak aiiii...cantiknya kawasan dia. Aku memang tak letak expectation yang tinggi pun. maklumlah resort tengah-tengah hutan. Tapi bila sampai..fuyooo...cantik, menarik, tertarik ko memang debommm...

Jom ke seberang
Ni ditengah-tengah hutan tau...cantik dan bersih kan?
                    Semasa berjalan ke resort pun aku dah suka dengan lanskap dia... tersusun dan bersih. Lepas sedikit briefing, kami ke bilik untuk rehat sebelum aktiviti seterusnya. Chalet-chalet kat sini memang superb. Chalet yang Aku dok tu boleh muat 4 orang dan yang paling best ada aircond wei...
( errkk rumah aku pun tak dak aircond).. bayangkan lepas penat beraktiviti malam tu tidoq dalam aircond..fuhhhhh
                   Kalau nak mandi, water heater pun ado. Tapi aku lagi suka mandi air sejuk...best, rasa segar...tambah-tambah dok kat hutan kan...udara pun segar.

Ni la chalet no 12. Tempat Ben, Jean dan aku tidoqqq..
Chalet dia terletak agak berjauhan antara satu sama lain...for your privacy :)
selesa sangat aih tidoq kat sini..tengok tilam tuh...
                    Selain tu ada banyak lagi fasiliti kat sini. Antaranya dan yang paling aku suka - buai.. lama tak naik buai ooi... buai atau bahasa glamornya 'hammock' ni memang best. Waktu malam naik hammock ni memang boleh terlelap teruih. Memang berebut la masing-masing nak tidoq kat hammock ni...hahaha.. tak dapat tempat? tolong buai je lah kan...


Mula-mula sampai, masing-masing berebut nak tidoq kat hammock ni..
Fuh memang best giler...tenang dan nyaman
malam ada BBQ wei...ruang untuk makan dan aktiviti kumpulan ni memang luas
Tu je lah dulu yang dapat aku ceritakan buat setakat ni...dengar cerita akan ada lagi lawatan ke sini...yahooo...nanti aku cerita lagi


Eh kalau sesape yang nak datang sini boleh klik kat link bawah ni


Selain daripada tu banyk lagi kemudahan kat Xcape Reosrt ni. Detail boleh juga tengok kat gambar bawah ni.








7 comments: