alampauh

Monday, October 24, 2016

JOM CEGAH DENGGI!!!..Gotong-royong Taman Crystal 2016, Bandar Saujana Putra

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Aktiviti gotong-royong kejiranan Taman Crystal, Bandar Saujana Putra.

          Jom kita bergotong -royong dihujung minggu...ok ni aktiviti pagi tadi..bukan selalu pun ada gotong-royong ni kan...jadi aku pun ambil peluang utuk ikut serta...apa salahnya kan, bukan taman orang lain, taman perumahan aku juga. Selain dari tu dapat juga kenal-kenal dengan jiran tetangga kan?

         Orang macam aku ni yang selalu terperap dalam rumah memang jarang berjumpa dengan jiran. maklumlah keluar pagi, malam baru sampai rumah...Jadi ni salah satu peluang untuk memupuk semangat kejiranan kannn...

         Acara bermula jam 8.00 pagi..bermula dengan pendaftaran..dan SARAPAN!!! yes! makan free.. ye la perlu lah makan dulu sebelum nak buat kerja kan. Selepas tu ada lah sedikit ucapan dan penerangan daripada penyelaras program...

         Apa yang menarik kehadiran para peserta kali ni merupakan yang tertinggi di daerah Kuala Langat. Sebenarnya aku tak pasti ketegori apa...tapi tumpang gembira je la... rekod kehadiran gotong-royong sebelum ini 80 orang... dan kehadiran peserta gotong-royong Taman Crystal kali ini adalah 160 orang...ramai jugak kan? 

         OK lah, peserta dibahagi kepada 4 kumpulan, 2 kumpulan bersihkan kawasan A dan 2 kumpulan kawasan B. Aku kumpulan 4 dan ditugaskan untuk bersihkan kawasan B.. rumah aku kawasan A. Takpe lah, yang penting buat kerja dengan sepenuh hati sambil berharap kawasan rumah aku pun diaorang bersih dengan ok.

          Banyak juga benda-benda yang nak dibersihkan dikawasan lorong belakang rumah ni ye.. hehehehe...tapi takpe, gotong-royong semua benda jadi ringan...berkerja sambil berbual dan bergelak tawa memang kurang rasa penatnya. Masing-masing buat kerja tanpa perlu diarah. Adad yang tebas semak samun, sapu sampah, cabut pokok, tebang pokok, cuci longkang, angkut sampah dan macam-macam lagi. Akhirnya kami berjaya membersihkan 2 lorong. Semak-samun, sampah sarap dan longkang tersumbat dah dibersihkan...fuhhh lega...dari pukul 9.00 pagi sampai pukul 11.30 pagi..

         Selesai acara gotong-royong bersih kawasan, ada acara cabutan bertuah...hahaha bertuah juga aku kali ni sebab dapat hadiah..dan ada orang sponsor makan tengahari. Fuh nasi daging dan sup daging, makan lepas kerja berat ni memang berselera...diet? tak perlu kot sebab dah banyak bakar kalori.

Apa pun terima kasih kepada semua yang menjayakan program ni...jom layan gambar-gambar sekitar aktiviti ni berlangsung...biasalah blogger mesti snap gambar...hahaha
Kitaran hidup nyamuk aedes
Sesi pendaftaran sebelum acara bermula
Sarapan pagi ada wei..ye la kena makan sebelum bekerja..
Sesi penerangan untuk melancarkan perjalanan program
Antara peserta yang membersihkan kejiranan kawasan A
Kumpulan 4 : membersihkan lorong 7/3 7/4, kawasan kejiranan B
Hasil tuaian...
Cari apa tu bang?!!
Susun elok-elok, banyak lagi sampah sarap tu...
Masing-masing tekun membersihkan kawasan kejiranan.. kipidap!!!
Kerjasama peserta gotong-royong Taman Crystal, Bandar Saujana Putra. Salut!
Mari kita tengok sapa yang menang...
Backhoe yang meringankan kerja-kerja gotong-royong..tq MDKL
Lepak jap setelah selesai membersih..
Sedap ooo...lepas penat kerja..memang sedap makan ramai-ramai kat padang
Pakcik menang!!! hadiah cabutan bertuah..dapat ni pun kira ok..yang penting semangat kejiranan.

Dan terima kasih kepada mereka yang telah membersihkan kawasan belakang rumah aku...aku akui memang semak sangat-sangat sebab tak de masa..dah berbulan aku tak keluar ikut pintu belakng tu...sekarang dah cerah!!! tak macam taman negara dah...terima kasih sekali lagi...

Dah cerah belakang rumah aku...TERIMA KASIH ikhlas dari hati..

2 comments:

  1. Tahniah Nan atas menang hadiah ridsect :D . Boleh sembur rumah. Rajin . Aktiviti macam ni memang sangat bagus dilakukan pada setiap minggu/bulan. Mengelakkan penyakit yang makin banyak sekarang ni. kan . kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn...okey lah hadiah tu, kena dengan konsep...cegah aedes

      Delete