alampauh

Saturday, April 2, 2016

Murtabak : Utara vs Selangor ?

Assalamualaikum / Salam sejahtera

          Malam tadi masa kelaparan, keluar pi kedai mamak ( Restoran Nasi Kandar An-Nur) dekat kawasan rumah ni...tetiba terpandang MURTABAK ada pelanggan dok makan masa aku tengah dok cari tempat duduk..hmm nampak menarik jugak murtabak ni..

          Aku sebenarnya sangat memilih pasal murtabak ni...sebabnya, dari kecik memang menjadi menu rutin kalau ke pasar malam..tapi semenjak aku pindah ke Selangor nih memang aku kurang menggemari murtabak Selangor..pasaipa? jap lagi aku bagitau sebab dia ye..

          Ok, jadi malam tadi supper murtabak lah aku...disebabkan cuaca panas yang melampau sekarang nih, air teh ais yang aku pesan habis sebelum murtabak sempat siap...dahaga ooo sekarang nih...bila murtabak aku siap, kena lah order air lagi satu...kali ni teh O ais limau plak (kunun nak potong lemak skit)..
murtabak dihidangkan panas-panas..bersama kuah kari,dal dan bawang jeruk..
fuh memang terbaek...errr air dah habis segelas...

         Hmm kalau tengok dari segi rupa memang boleh membuatkan pelanggan terliur ( contohnya macam aku )...rasanya? mmmm...memang menepati citarasa aku...wah punya lah lama aku dok mencari murtabak yang menepati tekak Penang aku ni, rupanya ada je kat kawasan rumah aku ni...rasanya murtabak tu memang sedap...makan saja pun dah ok...aku pesan murtabak ayam dan ayamnya memang penuh...padanlah dengan harganya yang bagi aku agak mahallah, RM6.90, tapi puas hati dan memang mengenyangkan.

walaupun harga agak mahal, tapi berbaloi dan padan dengan isi ayam yang banyak ...kenyang weiii

         Bersama murtabak tu ada 3 jenis kuah: Kari ( rasanyalah), Dal dan jeruk bawang... rasa kari dan dal tu tak banyak beza dengan kuah roti canai yang selalu ada di kedai2 mamak ( memang sama kot ) cuma jeruk bawang tu je kureng sket.. tak macam jeruk pun..macam bawang rendam dalam sirap ros...tiap kali makan ada aroma ros dalam mulut...lol... rating? aku boleh bagi 7/10 lah sebab bawang ros tu...kalau tak boleh up lagi..

          Oh ya, lupa pulak pasal sebab apa aku kurang menggemari murtabak di sini.. nak tahu kenapa? sebabnya adalah dari segi cara membuat murtabak tersebut. Di sini ( Selangor ) lain sikit cara memasak/membuat murtabak. Kalau di utara, bahagian isi dalam murtabak akan di masak terlebih dahulu sampai agak garing, kemudian baru dibalut dengan kulit luar dan di masak sekali lagi.
Berbeza dengan cara penyediaan di sini, kulit luar di tebar dan dimasak dan isi dalam murtabak dituang terus ke atas kulit murtabak tersebut.

Ni cara memasak di utara, isi murtabak di masak garing terlebih dahulu sebelum dibalut dengan kulit luar dan dimasak sekali lagi..jadi murtabak jenis utara lebih garing

Ni cara memasak di sini ( Selangor ), kulit ditebar dan di'goreng/masak'? dan isi murtabak terus dituang keatas...
isi dalam murtabak tidak garing dan kadang kala berair.


Jadi bagaimana dengan citarasa murtabak anda?


2 comments:

  1. Isi murtabak utara tu mmg perghhh. Apapun, asalkan sedap, isi banyak dan murah. Huhuhu. Maka jadilah citarasa Fiqqq

    ReplyDelete
  2. Betul...kalau sedap dan kena selera tekak kita.. ok lah..

    ReplyDelete