alampauh

Tuesday, April 5, 2016

Kembara KBBA9 Taman Negara, The chronicles : Journey (part 1)

Assalamualaikum / Salam Sejahtera

1st event bersama KBBA9

                            Aku mula terjebak dengan dunia blog ini pada tahun 2009. Masa tu aku baru pindah berkerja di Kuala Lumpur. Rakan sepejabat aku yang sebenarnya punya angkara; Si Dayang Nolie. Sejak tu juga lah aku mula kenal 'Santai bersama Ben Ashaari'

                            Nak dijadikan cerita, pada 12 Januari 2016, aku terbaca satu 'post' di laman FB Ben Ashaari tentang 'Kembara KBBA9 Taman Negara'. Ben Ashaari telah membuka penyertaan untuk 'blogger' luar dari KBBA untuk turut sama. Aku pun cuba lah nasib...mana tahu kan tuah 'birthday'  aku ke mungkin dapat....dan memang nasib badan..DAPAT!!!

Pertemuan Pertama

Masa ni tak kenal sesapa lagi...


           19 Februari 2016 - Hari kejadian, memang berdebar-debar juga lah nk berjumpa dengan diaorg ni..ramai...35 orang kesemua.. aku ni 'blogger' yang suam-suam kuku je. kalau ikutkan di dalam 'whatsapp group', mereka ni memang 'havoc'  habis...haru-biru...kalau cerita bab persiapan tu...fuh..aku yang biasanya releks je pun jadi gelabah dengan karenah mereka dalam 'group'. Jadi malam pertemuan tu memang la rasa cuak sikit...siapa tak cuak ooii... nak pergi berhari-hari dengan orang yang tak pernah jumpa...kalau aku boleh masuk 'sekepala' tak pa...buatnya tak..huhuhu.. tapi mujurlah semuanya berjalan lancar..sebaik aku sampai di Matic (tempat berkumpul), Lan Careno menyapa aku dengan ramah...fuh..kalau tak, tak tahu cmna nk tangani 'awkward moment' tu..dah semua sampai, bas bertolak ke Han Rainforest Resort lebih kurang pukul 9.00 malam..sampai sana dalam pukul 2.30 pagi..dalam bas duduk sebelah Encik ST..dia tak banyak cakap...so tido la je la... dan 'roomate' aku pula si Anazarin.

Handphone hilang

                Aktiviti pertama adalah jungle trekking...fuh dah lama aku tak masuk hutan nih...last masuk usia muda remaja je lagi...skrg nih...tk tahu la...harap-harap aku tak pancit lah. Lepas sarapan di Han Resort, semua memang tak sabar nak ke destinasi seterusnya.. tambahan pulak dapat naik 4WD kan.. aku mmg tk pernah naik wei...teruja je..kereta yang ketiga baru aku dapat naik...1st and 2nd...aku kena reject sbb tak cukup seat...huhuhu lagi...Tp tak jauh sangat pun dari Han Resort ke jeti bot untuk ke Taman Negara tu...kejap je..
             Lepas turun dari 4WD tu...aku raba kocek seluar... Eh! mana handphone aku..aku tengok dalam beg aku. Tak de! Ah sudah...mana plak aku letak nih... aku patah balik cari kat 4WD tu...tak jumpa...Aduh...spoil mood betullah...tapi aku tengok yang lain semua dah tak sabar nak naik bot ke seberang...hmmmm...agak lama aku cari, lepas tu aku minta tolong kat driver tu tengok2 kan di tempat parking tadi...mana tahu masa aku naik turun 4WD tu untuk ke sini handphone aku tercicir..
              OK...kena set balik minda nih...tenang...tenang...aku cuba tak pikir kan pasal handphone tu...alang-alang aku dah ada kat sini baik aku cuba cari 'kenangan manis' seberapa banyk yang mungkin...dan aku juga tak nak kacau mood mereka yang lain...buat rileks je lah..redho...tapi aku ada juga la bagitau beberapa orang...untuk hilangkan skit rasa dalam hati ni...dan mana tau kot2 ada yang terjumpa...

Jungle Trekking

           Hmm... ok lah teruskan dengan aktiviti...selepas naik bot menyeberangi Sungai Tembeling, sampailah ke pintu masuk ke Taman Negara.. sebelum tu bahagi kumpulan...aku kumpulan 2 ..
Ahli kumpulan terdiri daripada :
Aznan ( aku le tu)

          Sebelum masuk hutan tu...buat ler senaman sikit-sikit supaya kaki tak kejang...'tour guide' yang pimpin...ada le sikit pantang larang yang diceritakan... selesai semua...perjalanan bermula..hmm mula-mula memang ok..jalan macam biasa jer... di awal-awal perjalanan,ada platform untuk berjalan...memang boleh tersenyum lagi lah... ye baru bermula kan... sepanjang perjalanan tu 'tour guide' kitaorang bagi lah penerangan serba sedikit tentang hutan, binatang, pokok dan macam-macam juga lah.. akar yang boleh potong untuk dapatkan air, daun yang boleh buat pengganti sabun...hmm macam-macam ada rupanya  dalam hutan ni, semuanya 100% asli...
          Masuk fasa kedua...laluan untuk trekking dah tak ada platform...dan dah berbukit-bukit...naik turun naik turun...huhuhu makin terasa usia ni, makin tak de stamina... Perjalanan kesemuanya jarak dalam 5km...ye la kalau jalan biasa ok lagi ( pun semput aih ) ini kan pulak hutan berbukit-bukit...bila tanya Abang Jeni dah brapa jauh kita jalan? jawabnya "baru 1.7km" hah? blum sampai separuh???!!!
          Tapi akhirnya berjaya juga...fuhhhh...pacat? ada tp aku ok je ngan pacat...jangan lintah...ni bukan jungle trekking, ini jungle trekking + hiking nih...aduhhh penat...esok mesti sakit kaki nih..tapi seronok sepanjang perjalanan tu...time berhenti rehat dapat berborak-borak dengan teammate..ye lah baru 1st time jumpa kan...kiranya macam ice breaking session la..

1st time naik 4WD...


mula-mula semua ceria dan bertenaga je...


menyelusuri rimba hijau..yeay ada platform..no pacat...senang jalan.


dah start turun naik bukit..ujung2 dah...pasni tkde platform dah...


lurah sama dituruni...


penat kot mana pun...muka mesti senyum

pit stop... jom kita wefieeeeee!!!

Canopy walk

          Selepas habis berjalan meredah hutan (yo yo ooo je ko nih) dan panjat bukit, sekrang tiba giliran untuk berjakan merentasi kanopi hutan.Hmmm tahu tak kanopi tu apa? meh sini nak bagi ilmu sikit..hmm jap-jap...encik google mana ko?

Gambarajah lapisan hutan hutan

          Nampak tak apa itu kanopi? bermakna kita berjalan merentasi lapisan ketiga hutan...jadi kalau kita mendongak keatas masih ada satu lapisan...bukan berjalan kat pucuk-pucuk pokok ye..Canopy walk kat Taman Negara ni murah je, RM 5 per entry. Apalah sangat RM 5 tu kan berbanding dengan pengalaman yang anda akan dapat. Seronok ooo...walaupun pada hakikatnya aku ni seorang yang GAYAT.
          Ketinggian canopy walk ni 40m dan panjangnya 530m... tapi masa kitaorang nak buat aktiviti ni, sebahagian laluan terpaksa ditutup untuk pengunjung kerana ada pokok tumbang. Perasaan orang gayat lalui canopy walk ni? hmmm....hanya yang gayat je memahami...dia punya dup dap dup dap tuh....fuhhh...menggigil gak la nk melangkah..tapi dah lama-lama tu ok dah...tips? jangan kerap pandang bawah...hahahaha...tak gayat sangat di laluan yang banyk dahan-dahan pokok...yang gayat masa titi gantung tu diantara kawasan lapang...kiri kanan tak de pokok, nampak tanah sayup kat bawah..rasa cam hentian kat depan tu jauh sangat...pastu part nak turun tangga gantung tuh....huhuhu..memang kena tengok bawah...dan bila jejak kaki ke tanah....ffuh LEGA!!! Habis aktiviti canopy walk ni, tunggu bot untuk balik ke resort dan makann... kelaparan..( dan tak sabar juga sebab nak balik cari handphone..)

jalan di celah-celah pokok


tangga ni gerun skit lorrr


yes  nak sampai dah... abam gayat


tunggu bot nk balik resort..rasa macam PATI nak seberang sempadan plak..huhuhu


Oh my handphone!

          Sampai je di resort aku terus operasi mencari handphone aku...mana tahu kot-kot tercicir di mana-mana dan ada orang yang pulangkan ke kaunter. Tanya adik yang jaga kaunter lobi resort...hmmm hampa...lepas tu bergegas ke bilik, cari dalam bilik, hampa...ok redho je lah...redho ye..pergi makan...lepas makan balik bilik rehat jap dan kemas barang-barang untuk aktiviti malam nanti...hmm powerbank? tak perlu bawa lah...handphone pun dah hilang...sedih...
          ok jom kita tunggu 4WD untuk aktiviti rapid shooting...aku antara orang pertama yang menunggu di lobi...truck pickup yang pertama malas nak naik...tunggu yang kedua...tapi tak sempat naik dah penuh...aduh...dan ada beberapa orang  lagi yang tak dapat naik...
          kebetulan person-in-charge untuk pengangkutan kitaorang sepanjang program di Taman Negara ada di situ , tengah berbincang dengan Kak Ana (orang kuat program ni). Alang-alang di ada di situ... dia offer untuk hantarkan...Yeay!! tak payah menunggu...
         aku pun naik...eh ...ni keta yang sama yang aku naik masa aktiviti pagi tadi...aku pun duduk di tempat yang sama...aku toleh ke kiri tempat duduk aku......Ya Allah...rasa cm nk sujud syukur time tu...tapi kotrol... HANDPHONE aku terselit di situ....syukur tak jatuh kebawah...Hati melonjak-lonjak keriangan...tapi kena berlakon cool je...alhamdulillah...masih rezeki aku...



huh ....terperam lama sangat entri ni...tapi tak leh nak karang panjang-panjang nanti bosan....so tunggu sambungan dalam part 2 ye.. ;)

P/s: gambar semua ihsan dari blogger KBBA ye...phone abam hilang..




No comments:

Post a Comment