alampauh

Wednesday, June 29, 2011

AYAH...sentiasa diingatan...

AL-FATIHAH...
"Minggu sebelumnya mmg aku dok rasa semacam..ingat nak balik kampung jer.
Jadi aku pun dah plan nk balik kampung pada 24/6/2011. Cuti pun dh amek. Aku tk kira manager
bagi ke tak ke..yang aku tau aku nak balik...
Rasa mcm dh lama tk balik kampung jenguk org tua. Tapi perasaan nk balik kampung
kali ni rasa lain macam jer.."
"Tiba2 pada hari Rabu 22/06/2011 jam 12.11tghari dpt mesej dr kakak aku..
"cuma nk bgtau, ayah sakit, dah tk boleh bangun.."
jantung aku dah berdegup kencang...aku paham sgt dgn perangai keluarga aku..
kalau tak teruk depa tk akan hantar mesej...
aku bgtau kakak aku mmg aku nk balik hari khamis nanti...
Then dia kata ok lah...
Mmg suka bergambar...Pak Ad Puteh
 "Petang tu, aku ke Lanai nak makan sblm men badminton...tetiba dpt mesej lagi...adik aku tny nk balik tak?
balik kampung? aphal nih..aku dh makin tk sedap perut...dia kata ayah aku dh tenat..lepas tuh 
dpt mesej dr kakak aku
"AYAH TENAT"
Mmg sah selera aku terus hilang...tk jadi order..dan aku terus balik...sblm tu minta maaf le kt member 
aku sbb dh janji nk balik penang skali dgn dia...nk buat cm mana emergency...
Sempat posing sblm pi masjid...
"Malam tuh kami bertolak ke Penang dalam kul 9mlm...sbb kena setelkan
beberapa urusan dulu..beli nasi lemak 2 bungkus..mkn dlm keta jer...
sepanjang perjalanan aku cuma minta kepada tuhan supaya
jgn le jadi benda2 tak elok...harap dpt sampai dgn selamat dan sempat jumpa
ayah...aku dpt tau org ramai dh ada kat umah di kampung..org masjid dh baca yasin..
Aku rasa cm perjalanan tuh lama sgt w/pun dh berkali2 aku asyik ulang-alik
penang-KL.."
basikal yg bnyk berjasa...kenderaan ke masjid dan pasar..
"Kami sampai kt kampung kul satu pagi. Yang ada kt umah cuma ahli keluarga aku jer..
Orang kmpung dh blk..mklum lah dh pukul 1 pagi.
Aku tgk sorang drpd kakak aku tgh baca Yasin..anak menakan aku tgh picit kaki ayah..
Lepas letak barang semua, aku baring kat ujung kaki ayah...picit kaki ayah..
waktu tu ayah aku dh tk sedar..cuma kelihatan dada dia jer berombak menghela nafas.
Mata dh tertutup rapat..kami gilir2 sapu air kt bibir kering ayah...dan mengesat liur yg tk tertelan...
like father, like son... kenangan abadi
"aku baring kejap utk hilangkan lenguh badan...adik aku ambil giliran jaga ayah. Agak dlm 10 minit..
adik aku minta ganti..mengantuk sgt katanya...maklumlah drive jauh..
aku pun ambil giliran utk jg ayah...aku ke bilik air ambil wuduk dan baca surah yasin...
Sambil baca, aku lap bibir ayah, sapu air di bibir ayah...sambil urut dada ayah...sambil aku baca yasin.."
Semasa cuti2 M'sia ke C.highland
"Tiba2 aku tgk keadaan ayah agak pelik...nafas ditarik dalam...dada makin berombak...
aku makin panik...mcm terlintas difikiran...
aku ucap kalimah 'lailahaillallah, muhammadur rasulullah' di telinga ayah...
berkali-kali...kemudian aku lihat badan ayah bergetar....
Adik aku terjaga...terus dia kejutkan semua org...aku terpaku...Mak aku bangun sambil
melafazkan syahadah ditelinga ayah..Mak suruh kejutkan semua orang. aku cuba sambung bacaan yasin...ayat 66...tp aku tk dpt baca kerana pandangan dah kabur..aku sebak bila dgr perkataan
"AYAH DAH TAK ADA"
2.40 a.m .. 23/06/2011
Hobi... w/pun sakit..pokok2 bunga tetap nk belek..
"Pagi tu kami sekeluarga sibuk membuat persiapan apa yang perlu...
Orang kampung perlu diberitahu, sanak saudara dan sahabat handai..
masing dgn tugas masing2...seperti diatur2...semua mcm paham2 apa yg perlu 
dilakukan..
Paginya..seusai Subuh, tetamu mula bertandang...memandangkan hari tu hari
bekerja, ramai yg datang seawal pagi....
Buah hati pengarang jantung Tokwan..mampu buat Tokwan tersenyum w/pun ketika sakit..
Dalam pukul 9.40 pg, jenazah dimandikan...aku dan adik beradik aku turut sama memandikan jenazah...
Bakti terakhir yg dpt kami buat utk ayah...selesai jenazah dimandikan...tiba masa utk dikapan...
Saat yg sgt hiba bila disuruh utk mengucup wajah ayah buat kali terakhir...
Airmata menitis ketika wajah ayah ditutup buat selama-lamanya...."
Antara sanak saudara, jiran dan kenalan yg hadir...
"Selesai dikapankan, jenazah ayah dibawa utk disembahyangkan di Masjid Permatang Janggus.
Aku berterima kasih kepada yg menolong mengusung jenazah ayah ke Masjid. 
jarak perjalanan agak jauh...selesai disembahyangkan...jenazah dibawa ke tanah perkuburan berdekatan rumah aku...liang lahad ayah berhampiran dgn tok dn tokwan...
Dibawah terik matahari...talkin dan tahlil dibuat...selepas semuanya selesai kami beredar
dari tanah perkuburan...aku hanya berdoa...semoga doaku sampai kepadamu...

"Ya Allah tempatkan roh ayah bersama golongan yg beriman, jauhkanlah dari siksaan kubur,
terangilah kubur ayah, terimalah semua amalan baik beliau, ampunilah semua dosa2
beliau..amin"
potret terakhir...
Doaku lagi... Ayah semoga kita sekeluarga dipertemukan sekali lagi di syurga..Amin


2 comments:

  1. AMIN...moga arwah ditempatkan dikalangan orang terpuji

    ReplyDelete
  2. Terima kasih...tks kerana sudi mendoakan...amin

    ReplyDelete