alampauh

Thursday, May 26, 2011

TRaffiC LIghT n MaMaT PAKIstan

al-kisahnya:
ilustrasi kawasan kejadian...
Ni kira mood rajin lah ni..
sampai boleh lukis2 ni pakai 'paint'.
Ni ler simpang yg aku kena lalu tiap2 pagi.
Dia punya jem .. fuhh..

kalau tgk gambar tu..lane aku tu tak ler jem sgt..
jalan 'A' dan 'B' yg selalunya jem..
Tapi kalau ada 'abg polis' kat situ..
fuhhh...
boleh la menaikkan darah pepagi nih..
ya la dia pun dok buat keja dia kan...
aku paham...tapi sakit hati mmg tk leh bendung...

pasai apa aku marah?
rasanya korang pun tau kan...
cuba bayangkan...
dia bagi keta dr 'A' jalan sampai habis..
then keta dr 'B' pulak...
abih tu lorong aku nih..
yang tak berapa nk jem kena tunggu
kadang-kadang tuh sampai 10 minit..

tu yg boleh buat aku hangin pepagi tuh..
cuba la kan..buat format lain plak...
contohnya...Lepas lorong A jalan..
bagi lorong C jalan...
then lorong lorong B dan lorong C balik...

tak ler org yg kat lorong aku ni kena
tunggu lama walaupun jalan tu tk jem..

Hmm...tadi masa dok tgh tunggu 'giliran' tuh..
ada ler sorang mamat pakistan kat depan aku..
tunggu punya tunggu punya tunggu..
tak jalan-jalan jugak..

tetiba moto mamat tuh mati..
moto kriss..
dia pun cuba ler hidupkan enjin tuh balik..
tendang punya tendang punya tendang..
lama jugak la dia dok cuba tendang 'engkol' tuh..
nama starter tendang tuh engkol ker?
hentam saja lah

tetiba 'PRAKK..!!'
benda alah tuh patah..
aduyai..kesian plak aku tgk dia..
dah ler panas berpeluh2...nk wat camna..
nasib tk baik dia hari tuh kan..

terpaksalah dia tuntun moto tuh...
aku hanya mampu bersimpati je la kan..
dah lambat nk pi keja...
tapi aku sempat gak snap pic dia..
jadi paparazi plak pepagi nih...

mengisi masa lapang sementara tunggu 'abg polis' tuh bagi jalan..10 minit kena tunggu

Tuesday, May 24, 2011

WHat HaPPeN To MY JEans??! ...aRE THEy shRINK?

A-lkiSaahNYaaa:



2-3 hari lepas aku try la kan...
koleksi jeans yg aku ada..
ya la kan..jarang2 pakai..
asyik dok pakai jeans yg sama jer..
dah tabiat cm tu..kalau suka, asyik
pakai yang tu jer...lepas basuh pakai...

Tetiba ja kan...
rasa cm nak try suar jean yglain plak..
ALAMAK!!!..
apa kes nih?
banyak dh tk berapa nk muat..
masih muat ye..
cuma tak  berapa muat jer....

Aku pi dapur check jenama sabun basuh apa
yg aku guna untuk basuh baju...
HUH..
mmg tak boleh disyorkan kpd
org lain...
tak pasai2 kan
semua baju aku basuh jadi kecik...

HAHAHA..
saja jer tuh...takkan salah sabun
pulak kan..
tapi memang la...
alamak mmg semua dah sendat...

Macam mana ni?
Macam mana ni?

Ye la..
Dulu sblm mai KL ni..
berat ngam2 jer 60kg..

SEkaRAng??!!
.
.
.
.
.
.
HuH sekarang nih
aku baru jer timbang isnin lepas..
nak tau brapa
67kg dowh

Jadi dh tau ler kan apa puncanya tetiba semua
suar jeans aku tu 'MENYUSUT'
bukannya salah sabun ke apa ka..

Tapi salah MAKCIK SBLH aku tu!!

hahahaha...jangan marah ye
PUAN LAILI
saja jer melawak..
mmg salah diri sendiri lah kan
ye la kan...
kat umah melantak..kat opis lagi ler..
asyik ngunyah Je molot nih..
tup tup
badan dah naik meletop cm nih..

NAMPAK GAYANYA KENA DIET LAH...
DIET???
BOLEH KER?

TEPUK DADA TANYA SELERA...
SELERA?
hmmm... kalau tanya selera paham2 jer la
wink!
 ;)

Monday, May 23, 2011

Si Lanun...Jack Sparrow

alkisahnya:

"Watch Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides Online"
Hmm apa yg dicorat-coret kat sini..
review pasal filem tu?
layakkah aku? Tapi rasanya boleh kot
dr kaca mata aku nih..
org yg tak pakai cermin mata tk leh guna ayat nih
hehehe
Aku pi tgk kt mid valley..sbb dpt tiket free...
kalau tk mmg tk pi ler mid valley tu..
parking jenuh cari..

ok la..cerita pasal lanun nih..
bagi sesiapa yg dh tgk movie ni yg lepas2
mesti kena tonton la...
bg aku cerita ni best, menarik n lawak..
boleh ditonton seisi keluarga
kecuali ada ler part yg sikit2 tu...yg tk berapa
elok utk budak2..tp tk le melampau sgt pun..

biasa la kan cerita lanun ni...berkisar pasal
cmna si jack sparrow nk lepaskan
diri dr masalah hidup dia..

aksi bg movie ni ok..
part yg aku paling suka masa
depa nk tangkap ikan duyung..
memang menarik...tk terpikir plak
aku duyung ganazz giler...tp mmg best arr part tu..
Pirates_Mermaids_01

lawak? mcm biasa la kan...mmg lawak
bg yg memahami lah ye...
kalau tk paham tuh buat2 gelak jer ler...

tp apa yg buat spoil skit..
hmm Kiera knightly dan Orlando Bloom
tak de dlm crita kali ni..
ganti dgn Penelope Cruz..
bg aku kurang skit ler..
sbb kureng menjadi skit lawak dia..


Tapi secara keseluruhan mmg boleh utk ditonton...
rating?

cerita: 6.5/10 (sbb tergantung)
aksi : 7.5/10 (aku suker mermaid)
lawak : 6.5/10 (miss kiera n orlando)
sinematografi : 7/10 (ok ler...)
kerusi dlm panggung : 3 (sbb dpt 3rd row dr depan..huhu)

jd tu dr pandangan aku lah ye...korang?
tepuk dada tanya selera, seluk poket kira duit..
kalau ada lebih leh ler pi tgk..
;)

Gambar sebelum tanah runtuh...

AL-Fatihah...
Gambar ni dirakam sebelum kejadian tanah runtuh..
(seperti mn yg dinyatakan)

sedih tengok gambar ni
walaupun tak kenal mangsa..


comel kan adik2 kecik yg kt depan tuh...aku pun tk tahu
yg mana satu mangsa2 tersebut...al-fatihah


Sunday, May 22, 2011

Mentor oh mentor..!!

alkisahnya...


tetiba nk jadi wartawan hiburan kan...!!
Hehe...ni ler rancangan yg aku tgk tiap2 ujung minggu..
nk layan AF? dah brapa tahun aku tak layan AF ni..
Mentor ni pun tk ler tgk selalu..kalau sempat jer..

sedar tak sedar minggu depan dah final..
result malam tadi?
buat pertama kalinya Salma kalah..
sepatutnya kalau dah kalah
memang tak leh dah masuk final kan..

cantikkan? si erra tuh..
tetiba ada kejutan cam AF plak!
ikot format mentor 2 protege je masuk final..
musim nih 3 org plak..
rasanya sebab depa kesian kat Salma kot..
ye la kan selalu memang..
mlm ni plak kalah..

Tapi patut kah?
takkan kerana nak selamatkan Salma
kena tukar format?
adil ker untuk yg lain?
korang pikir lah sendiri..
lagipun ini semua dunia hiburan kan..

kita tengok je la kan..

Saturday, May 21, 2011

Saturday..let the game begin

AL-Kisahnya:
Hmm...
Ari ni ada friendly game dgn Petronas/Affin bank/Broker..
So, ari untuk tgk camna prestasi aku..
ye la kan seminggu 2 kali asyik dok men badminton jr..
kalau isnin n rabu FB status aku mesti ajak korang men
badminton kan..hehehe

Pagi2 aku sampai kat Bank tetiba nampak ada org
dok tunggu kat gate..ler tak leh masuk bank plak!!
terpaksa ler aku meng'offer'kan diri settle masalah tuh..ish
potong stim betoi lah..

Yg security nih tk buat keja ker..
aku tanya kat sec di lobi tuh..
"apsal tk bg masuk org yg kt gate tuh"
"kitaorg tak dpt apa2 surat pun" selamba dia jawab
aik tak dapat? aku tepon org2 yg organise
game nih depa kata dah bagi.
lepas tuh aku suruh check sistem..

nak tau apa dia cakap...
"saya tak de akses utk sistem tuh"
ler kalau tak der akses watpa ko tercongok
kat situ...
penat jer makcik sblh
aku tu key-in dlm sistem...
tapi apa pun semua settle lah..



keputusan perlawanan..
yey..aku menang..
tahniah jugak buat partner aku..
Muhammad Husin
ye la kan letak ranking aku 2nd last..huhuhu
ingat aku ni tak terer ke..HAHAHA riak takabur
yg penting aku MENANG...

pic? hari ni cam tak de hati nk snap pic plak
nanti aku mintak kat organizer je la..depa yg dok
asyik tangkap gambar..
kalau aku tangkap pic aku tak de plak
hehehe gila glem gak ye.

tetiba tadi kat berita ada kisah tanah runtuh..
kesian nyer aku tgk...simpati
dah ler anak2 yatim..

setakat yg aku dengar:
24 mangsa yg tertimbus...
12 berjaya dibawa keluar...tetapi 5 meninggal..
12 lagi masih tertimbus..

sama2lah kita berdoa semoga semuanya selamat
dan al-fatihah buat mangsa2 yg meninggal dunia..
semoga roh mereka ditempatkan bersama
golongan yg terpilih..
AMIN





Thursday, May 19, 2011

SEORANG ISTERI BERTANYER KPD USTAZ: Ustaz boleh tak kalau disyurga nanti,saya tak nak suami saya ada bidadari ?

alkisahnya: dipetik dr blog http://syazanaamira.blogspot.com/ 
( aku copy ni pun setelah dpt kebenaran dr empunya blog ... sharing is caring )

SEKADAR MENYAMPAIKAN.....

"Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..

Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.

Mmm...nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu? Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut, "Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya.."

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang bidadari di depan wanita.

Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung?

Ohoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur'an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke?
Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.
"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari.. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagaiketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan ? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

 
Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya.
Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

 
Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
"sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka".
Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan..
Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).
Tentang pengertian kalimah atraaba pula, nantilah bila ada masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari..for guys only.

 
Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan?
Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'.
Betul?
Tapi adakah anda pasti?
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;
Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih." ~au kama qaal
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.
"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang wanita.
Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..". (au kama qaal)
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?
Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata.
"Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!" Mungkin ada wanita yang berfikir begini.
Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi shopping ke?" ; )
"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"
Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir, Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.
Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.
Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan, niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.
Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?
Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.
Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak 'search' apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.
Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'rekabentuk terbaru'...'latest design'
kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.
Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA!
Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang ("you're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..

 
Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati.. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.
"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?"
...cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..
Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
"Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi".
belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

 
"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."

 
Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra' dan mi`raj.
Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.
Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.
Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.
Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?
Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.
Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!
Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga..termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.
Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas!
Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).
Hm..Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.
Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka?
Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.
Tapi kalau nak dapatkan 'design' terbaru tu, kenalah keluar dari rumah
(istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.
Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian 'pasar' itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).
Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!
Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan...sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..
Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?
..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya...atau mungkin dia cuma nak 'berehat di rumah' saja..
Dah la..tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur.
Qaalu salaaman-salaama~
sumber : note dari seorang sahabat

XTVT rumah bujang jam 1.15 pagi..!!!

Alkisahnya...

 Macam mana aku nak mulakan cereta ni hah?!
satu pendedahan ni..
cereta aku dan adik aku
Ya la kan cereta pasal orang-orang bujang ni kan..
mesti hangpa semua dok pikiaq apa la yang
budak-budak bujang dua ekoq ni dok
buat tengah-tengah malam buta ni kan..
malam ker atau pun lebih tepat aku kata pagi-pagi buta...
sebanarnya tak dak apa pun..
cuma malam tadi...
lepas aku balik main badminton..
mcm biasa la kan..setiap isnin dan rabu aku main
badminton..
balik dengan basah kuyup...ya la..hujan lebat..
tapi aku pakai raincoat ler..
sampai umah mandi-manda skit..
pastu tgk tv...hmm astro..rancangan kureng menarik
aku pun apa lagi...on lappy aku lah kan..
uih bnyk kebun 'FB' aku kena jenguk
sedaq tak sedaq dah pukul satu suku pagi..
tetiba jer adik tanya soklan cepu mas...
"Nak menicah tak"
*menicah org KL ni kata apa ye? colek kot
aku kata kalau hang rajin nk kait buah tu ok la.
Dia pun merajinkan diri kait buah pelam kat depan umah sewa aku tuh..
untungkan sewa rumah yg ada pokok buah nih..
sewa rumah sekali dpt dengan pokok2 buah tu..
apa lagi pukul 1.30 pagi xtvt menicah a.k.a colek bermula..
tapi tak lah bnyk, cuma 2 biji jer..
cukup ler kan sorang sebiji.
Yg bestnya buah pelam depan rumah aku ni mmg sedap.
dah 2-3 kali aku bawa balik kampung...
dan depa mmg suka kalau buat kerabu pelam..
yg best nya buah nih tak masam..
lemak, cruncy n juicy...
ok tak xtvt ni? rasanya utk yg nk kurus mmg ok kot..
Makan mmg sedap..
cuma aku harap esok aku tak sakit perut sudah

"aku mmg tk tipu, buah mempelam ni mmg best"

Sunday, May 15, 2011

A.B.C ... THe WaY I LIke iT!!

alkisahnya:
Hmm.. cuaca panaih2 ni mmg best kan kalau dapat makan/minum ais kacang @ air batu campur @ ABC. Rasanya kat Malaysia sapa yg tak suka ABC kan.. dengan suhu panas membahang nih.
Kalau dapat pekena ABC mmg sempoi.
Aku? aku mmg salah seorang peminat setia aih kacang ni. Kalau kat penang nu, mmg ada le beberapaa tempat favourite aku untuk makan aih kacang...
salah satu kt kampung aku...tp dah tak buka...huhu sedey arrr.. kedai tu tutup sejak suami kakak tu meninggal .
Kat sini, KL/Sh. Alam...
 jenuh jugak aku dok mencari ais kacang yg menepati citarasa aku.
Bnyk tempat gak yg aku cuba, tp..hmm besa le kan tekak nih, memilih skit.

kat mana2 aku pi makan slalunya aku akan try ler ais kacang..
kot2 ada yg best kan...
tapiiii....huhuu

Bukannya apa...skrg nih ABC terlampau fusion... mcm2 sgt yg depa boh dalam dia.
air gula pun terlampau banyak perisa.
setengah tu dia punya mix tu mcm tak kena jer.
tu yg tekak aku ni tak brapa nk berkenan

HAH...mcm gambar ni nampak cm menepati citarasa aku jer..
apa yg aku suka?!
aku suka ais kacang aku yg simple2 jer..
kiranya dia punya rasa yg asli..
yg traditional way...
ada kacang merah, jagung manis, cincau,susu pekat, air gula merah dan air gula hitam tu..
tu jer cukup...rasa asli ABC..
kalau kat penang mesti ada buah Nau dan pala sagat...hmmm
meletop!
and That's the way i like it!


Bercakap pasal ABC ni...teringat plak pasal hari guru kan...
 ye la sapa lagi yg mengajaq kita kalau bukan cikgu kan.
Muliakan keja cikgu ni..kekadang aku jeles gak sbb tk dpt jd cikgu..
bukan apa..kalau kita mati terputus semua hubungan dgn dunia kecuali
3 perkara:
1) ilmu yg manfaat
2)sedekah jariah
3)Doa dr anak yg soleh
Jd, kepada semua cikgu yg mengajar anak2 kecil untuk mengenal ABC, sedarlah bahawa ilmu yg dicurah itu satu keberkatan yg akan anda bawa selagi ilmu itu dimanfaatkan oleh anak murid semasa hidup..setiap kali mereka membaca..setiap kali itulah ilmu anda dimanfaatkan..
bayangkan sepanjang hidup brapa kali mereka akan membaca?
tentu tak terhitungkan?
sbb tu lah aku jeles ngan cikgu...
Dan kepada semua cikgu2 aku..

SELAMAT HARI GURU
 
khas buat:
Guru2 Sek Keb Pmtg To' Kandu ( 1986-1991 )
Penang Free School ( 1992-1994 )
SMT Teknik Tunku Abdul Rahman Putra ( 1995-1996 )
dan kepada semua yg pernah mendidik diri ini..
Al-fatihah untuk arwah Tok Su yg mengajar aku mengenal Alif, Ba, Ta...
amin...

Farewell LUNCH.. All De Best Mr. Zambre..!!

alkisahnya :

               Dah lama tak post entri ni ye..bukan apa penyakit angin 'malas' dah mai kan. Almaklum lah cuaca pun panas membahang.. jadi mmg penyakit malas ni senang menyerang... tapi pasal apa ntah ari ni rajin pulak... siap ada kerajinan untuk basuh lantai dapur rumah lagi... bukan mop je tau, siap sental dgn berus... kiranya kalau nk tidoq kat situ pun boleh ler... baju yg bertimbun pun ari ni siap basuh dan lipat... tgh ada angin rajin ni kan, biaq aku buat semua tu cepat2... nanti kalau penyhakit malas tu mai balik mmg asyik nk tidoq je..bela badan..hehehe

              Ni nak citer skit... secara rasminya aku tak dak manager sekali lagi...dulu aku punya manager pindah 'desk'...pastu naik pangkat... sekarang nih sorang lagi... Yg ni pun naik pangkat jugak.. Jd kepala kat Penang Branch...PENANG BRANCH.!!! Tahniah lah ye MR ZAMBRE... ( p/s Kalau ada kosong kat penang tu boleh ler saya ikut skali ye! )

            Jadi sempena meraikan Promotion cum majlis perpisahan kitaorg buat ler makan-makan ramai. ( err sbnrnya kuar lunch ramai2..tk dk sapa yg masak pun ). Tak kisahlah kan..yg penting niat...nk meraikan...tu yg penting...ye la kan...teringat masa dok kat penang branch...masa kena pindah HQ depa buat majlis perpisahan...siap masuk dalam kijang ( majalah bank )... terima kasih semua sahabat di Penang..jasamu  dikenang :) ... ada jodoh bertemu kambali...amin hehehe

          Lunch tu kami pi makan kat AYAM KAMPONG...hmm mmg best.. siap bertambah2 nasi lagi...dan jus ayaq durian belanda tu mmg piau habeh...fuhh minum jus ais time2 panas membahang mmg sempoi lah. Makan plak ada sambal n ulam, mmg favourite aku le tu... abih tu cmna tk tambah nasi kan...kiranya aku makan bahagian makcik sblh aku tu ler....dia tak pi demam. Terkejut tengok aksi Remy Ishak dlm comolot...hahahaha

ini lah antara pic yg sempat aku snap...tak leh nk snap bnyk..kang tak makan plak aku...

ni ler ahli jemaah yg hadir...
sebelum makan baca doa dulu ye...
 inilah orangnya yg diraikan.. MR ZAMBRE
  makan jangan tak makan...(pasni Ain kena pi gym ler)
tgk...habih semua licin...
bagus, sbb membazir kawan syaitan



Sunday, May 8, 2011

...the movie, McD, Novel and...?!

alkisahnya:
Salam semua...hehehe kira part II lah ye...smbgn dr 'post' MOvie Thor tu..
ye la kan...kang aku taip panjang2 tkde guna kalau tkdak org nk baca kan...
lebih baik buat part 1 n 2 nih....
kisahnya?!...ni le dh pi tgk wyg tuh, pi awal lah kan...Sbb nk beli online
bnyk songeh plak sistem dia...slalu guna maybank2u jer..
tgk kat GSC alamanda...sabtu lepas pi jusco bkt tinggi, TGV...sistem dia kena pakai credit card jer..
dh tu buat tk boleh plak...bukan sbb cedit limit ye...aku pengguna credit card yg berhemah...
tiap2 bulan bayar habis tau utang tuh...

Dah sampai awai, ronda2 shopping complex tu...niat di hati mmg nk makan BIGMAC..
tp sbnrnya bkn sbb bigmac tu sgt...sbb utamanya tu photo kat atas tu ler...
aku bab2 ni mmg suker...hahahaha...sbb nk dptkan gelas tu ler..
yg edisi lepas tu ada ler 5 bijik kat umah nih...so mmmg syok abih nk dptkan
gelas tuh...minggu ni kaler ungu...so patut ker aku beli lagi utk kaler2 yg lain plak??!!
tunggu dan lihat jer lah...hehhehe
dan masa window shopping tu...adik aku ajak masuk popular...
untuk pengetahuan semua kami adik beradik nih mmg gila novel skit...
kira 7 org tuh semua kaki novel kot...errkk rasanya kena tolak sorang kot..
abg aku..hehehe...
belek punya belek..adik aku tngkp satu buku...best seller...
hmm...aku pun dah lama tk baca novel nih..
tk de masa n mood...novel ni kena ada mood dia kalau nk baca..
rasanya dah 2-3 tahun kot aku tk baca novel....
mlm tu adik aku kuar ngan kwn dia ...aku pun belek le buku tuh...
baca 1 page, 1page last2 syok pak...sambung terus baca...
sedar tak sedar dgr azan subuh...keluarga aku dh mmg spesen cm tuh..
kalau dah melekat ngn novel ni, mau sekali baca nk abihkan terus...kakak2 aku pun cmtuh..
sanggup bersekang mata...
lepas subuh...br page 500...ish tebal lagi nk abih...so tidor kejap...
sedar2 jg dah pukul 11...( setakat aku taip post nih..
blum abih baca sbb adik aku pulak take turn..huhu)
Dan setakat yg aku baca tu ok lah jalan cerita dia..cerita pasal keluarga..
sapa yg kaki novel tuh boleh ler beli buku ni...

and ?!!...dan tak lupa..
kepada SOFIAH BTE ZAIN...anakmu ini
mengucapakan
SELAMAT HARI IBU!!!
semoga terus tabah selalu..
doakan saya selalu ye..(doa dr ibu sapa tak nk).
love u so much...
SEMOGA KITA SEKELURGA
DIPERTEMUKAN KEMBALI DISYURGA
Aminnn.......






Movie...THOR

ALkisahnya:

...MoviE
Hari sabtu, tk de apa2 program, so rancang tgk wayang ler...
bukan apa, kat wayang la ni tgh dok tayang ceta genre kesukaan aku...
Hahaha..pada yg minat ngan MARVEL comic tu mesti teruja nk nengokkan??..
Aku rasa mcm lepas ni ada berderet2 lagi movie adaptasi dr marvel comic ni akan masuk panggung...
BEST!! BEST!!..x-men, captain america......n many more..

Berbalik kpd ceta THOR nih..
kalau nk tgk tu, rasanya bg yg tk gemar ceta2 adiwira nih mmg tk yah pegi ler..
kalau nk pi juga at least kena ada info skit ler pasal komik2 ni kan..
bukan susah pun..skrg nih internet mcm bleh google..
taip jer.. S.H.I.E.L.D. , Stark, Marvel Comics...tu antara infonya ler...
Sbbnya ceta2 comic marvel ni ada gak sangkut paut...

aku suka ceta cm ni sbb dah sah2 tipu/fantasi jer kan..
jd klu dah tau tipu tu...tk ler rasa 'ditipu' masa tgk movie tu..
ni kalau ceta2 yg konon manusia biasa..tapi 'keheroan' dia kekdg tk logik langsug...
mmg rasa kena tipu idup2 kan, tk real langsung...wpun hakikatnya dh mmg wayangkan...hehehe
Tp semua tuh bergantung pd selera wayang masing2 ler...
aku tak kata apa...sapa nk tonton, tonton lah...duit masing2...
And movie THOR ni , ok lah...aksi dia kureng skit...tk bnyk lawan...
kalau ada lawan pun, kejap sgt...besa la kan klu tgk ceta adiwira2 ni
kita nk tgk dia punya 'power'..so boleh ler...aku bg 6.5/10 jer la...heheeh

*Full Name :Thor Odinson
*Species : Asgardian
*Place of Origin : Asgard
*Abalities:Superhuman strenght,
 speed, durability
and longevity (via the golden apples of Idunn)
Weapon : Mjolnir (hammer)
Weapon abilities:
  • Flight

  • Energy absorption & projection

  • Weather manipulation

  • Dimensional transportation

  • Electric manipulation


  • to be continue...post panjang2 nanti hgpa tk larat baca plak!!! ;P
    Full nameThor Odinson

    Full nameThor Odinson

    Wednesday, May 4, 2011

    Sedetik LEBIH..( Part II )

    Alkisahnya.....

    KetAM oh KEtam..!
    
     Inilah sambungan dr post yg terdahulu...
    salah satu agenda semasa aku ada kat penang ni ialah
    nak makan NASI GORENG KETAM!!!
    Dah lama aku tak makan kat tempat ni..
    Bukan selalu pun aku pi sana..
    ada la dalam 5-6 kali kot..
    tapi sbb jarang ada kat tempat lain tu yg teringin nk pi tu..
    lagi pun aku asyik promote suruh org pi jer...
    jadi aku pun kena la pi jugak kan....

    Ni ler kedai yang aku maksudkan...
    'restoran' ni ada kat hujung jalan...
    dah dekat kuala dah...bg yg besa pi juru tu,
    'warung paksu' ada kat simpang jalan...kedai ni plak ada kat
    huuuuujuuuuuuunnggg jalan...
    mmg jauh skit ler dr simpang warung paksu tuh...

    Bukan apa sj nk memenuhi 'permintaan' anak menakan aku nih...
    tu yg dok kat tgh tuh...
    alang2 mai, bawa mak aku skali...sbb mak aku tk pernah mai lagi...
    so semua yg mai ni mmg target nk makan nasi goreng ketamlah...

    lepas tu pelayan kedai tu mai...apa lagi masing2 order la..
    "maaf la, ketam tak dak lagi..lepas maghrib baru ada" kata dia.
    alamak...masing2 muka dah kecewa...jd semua tak tau nk order apa dah..
    kempunan...lepas sorg, sorg, dok belek menu tu...sorg pun tk order...
    budak pelayan tu pun pi amek order meja lain dulu..
    lepas tu semua amek keputusan order je lah apa yg ada...nasi goreng sotong ke, udang ke...
    asal boleh makan w/pun kempunan...
    kami pun panggil la bdk pelayan tuh...
    "ketam dah ada" kata dia
    YESSSS!!!!.. semua muka jadi ceria balik...
    apa lagi kemabali ke menu asal la..
    "NASI GORENG KETAM 5!!" terus je order...
    ayaq plak semua amek jus buah...GELAS BESAR!!!
    tetiba budak tu patah balik tanya..."semua GELAS BESAR ke?"
    "Yup, semua GELAS BESAR"

    lepas tu tiba bab paling leceh la. Bab menunggu...aduh...apalagi...
    ni ler antara aksi2 klu kena tunggu lama..selain sembang pot pet pot pet..
    tak pun buat la apa yg hgpa suka...huhuhu

    ni pun xtvt popular masa dok menunggu...
    ye la kan...skrg nih, hp semua ada kamera...
    so apa lagi, sesi bergambar ler..tambah2 plak bg yg ada blog kan..
    hehehehe...mesti nk snap photo utk masuk blog.
    lagipun sesia le kalau tk guna kamera tu...penat jer beli hp mahal2...
    muhahahahahaaaa...

    lebih kurang setengah jam...budak tu mai hantar ayaq..
    mak aiiiii...BESARRRRR nyer gelas..
    ni bukan gelas dah, dah kira anak jug dah ni..
    semua org tengok jer kat meja kami..
    mau tak nya...sampai lima gelas besar kat meja kami..
    mak aku terkejut tgk gelas tu..sampai takut nk minum..
    mmg tak sangka le gelas besar tuh..mau kembung minum ayaq..

    patut la budak pelayan tu patah balik tanya..
    rupa gelas besar mmg BEESAAR..
    nk buat cmna kan...kita minum dullluuu...
    huhuu..gerun gak tgk gelas tuh..

    lepas tu budak tu mai hantar makanan...alamak....
    bukan nasi goreng ketam la...yg mai MEE KETAM!!!!
    kalau ikut mak aku dia suruh makan jer...tapi
    yg len nk jugak nasi goreng ketam..
    customer always rite kan...
    apalagi mintak tukar ler...aduh kena tunggu lagi..
    mak aku dah le nk balik awai..maklum la kan ayah aku tk brapa
    sihat kat umah tu..
    Lepas tu dpt satu idea...
    dah malu nk mintak bungkus ayaq yg
    mmg minum tk abih...baik mintak bungkus skali nasi goreng tuh..
    so tk ler rasa malu sgt kan...

     jadi itulah kisah ketam...jauh2 pi konon nak makan..last2
    tapau bawa balik...jauh2 pi, minum ayaq jer..
    huhuhu..

    Monday, May 2, 2011

    SedETik LeBIh...( part I )

    alkisahnya:

             Amacam ngan tajuk posting ni? menarik tak...hehehe..bukannya apa masa dok cari idea apa nk tulis title posting ni tgh dok dgr lagu Anuar Zain...so cm menarik jer...hentam 'boh' jadi my post title...jgn kena saman pasal melanggar hak cipta sudah.

             Inilah kisah 'sedetik lebih' aku...seperti yg dirancang minggu ni ada gathering X-PFS 96...sbb tu aku balik ke bumi bertuah Penang ni...selain gathering nih bnyk lagi agenda lain gak...nanti aku cer kat part II ...hehehe

    Inilah antara yg hadir pada gathering kali ini...
    cayalah..makin lama makin ramai yg join gathering batch ni...

              Aku rasa dlm 25 org kot yg mai malam tuh...kalau nk lebih kepastian, korang kiralah sendiri kat gambar atas tuh. Malam tu mmg best la sbb dpt jumpa member2 lama...ni semua sbb FB la jugakkan...boleh ler jumpa member2 yg dh berbelas tahun tak jumpa...setengah tu mmg dah tak ingat nama dah. Tu la kebaikkan FB yg tk boleh dinafikan..betul tak? maklumlah kan zaman kami sekolah dulu mana ada Hp lagi...nk tulis surat? jangan harap lah..mmg tk punyalah. So semenjak ada FB ni lah yg 'terjumpa' balik member2 lama...

    ni le antara 'jejaka-jejaka' macho yg sedang menunggu ahli2 yg
    sedikit lewat sampai...huh dah lapaq nih...mana la depa ni pi?

             Malam tu mmg rancak borak...mcm2 cerita lama muncul kembali...cerita dari zaman sekolah sampai ler ke cerita isu semasa...ye la kan dah jumpa geng lama...mesti ler mengimbau kenangan lama...cerita pasal asrama, sekolah dan cikgu2nya.........sampai lah ke cerita pasal anak2 masing....ada ler beberapa kerat lagi yg masih single...termasuk ler aku nih...dh kategori terlajak nih..huhu...member dah 4-5 org anak dah...


    hidangan pada malam tu...nyamx3...


    ketika menjamu selera...lapoorr...

               Apa pun terima kasih lah kepada saudara LIM BENG SENG kerana dengan baik hatinya telah mensponsor sebanyak RM1000...horey...dan terima kasih kepada 'ajk2' yg telah menjayakan program ini...anot n mat gabai tqvm...adi??? haruskah? hehehehe tq to u jugak lah adi. Malam tu siap ada kejutan lucky draw lagi...tp aku mcm biasa la bab2 lucky draw nih...mmg hampeh..miss 1 nombor je. Tp tk kisah lah kan...yg penting enjoy mlm tu..so rasanya sampai sini dulu lah part 1 utk post kali ni....nantikan sambungannya...hehehe